آخرین اخبار

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1402/3/8

پیش‌بینی سرطان لوزالمعده سه سال پیش از تشخیص

پژوهشی که نتایج آن به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند ابزار موثری در پیش‌بینی سرطان لوزالمعده، سه سال پیش از تشخیص باشد، استفاده از هوش مصنوعی در واقع قسمتی از آن چیزی است که به عنوان «پزشکی دیجیتال» چند سالی است که مورد استفاده بوده است.
این موضوع می‌تواند تحولی در این عرصه ایجاد کند، چرا که آزمایش‌ها و غربالگری این نوع سرطان، گران و سخت است و معمولا تا زمانی که پزشک مشکوک به ابتلای بیمار به این بیماری نباشد، انجام نمی‌شود.
تیمی از محققان از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، ایالت ماساچوست آمریکا، پژوهشی گسترده در این رابطه انجام دادند. افرادی که دارای پیشینه خانوادگی و جهش‌های ژنتیکی خاصی هستند که آنها را مستعد ابتلا به سرطان لوزالمعده می‌کند معمولا به صورتی هدفمند غربالگری می‌شوند.
هوش‌ مصنوعی دیگرانی را که در این طبقه‌بندی نمی‌گنجند نیز در برمی‌گیرد. در عین حال بسیاری از بیماران در معرض خطر حتی ممکن است از سابقه ژنتیکی یا خانوادگی خود آگاه نباشند و در غربالگری‌های رایج گنجانده نشوند.
هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده است که تمامی این افراد بتوانند غربالگری شوند و از ابتلای آنها به این نوع سرطان پیشگیری شود.
 
کد خبر 201020308.635
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیسرطان لوزالمعده
 
امتیاز دهی