اخبار داخلی

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1402/2/6

دستگاه «اسکنر لام» با کمک هوش‌ مصنوعی از نمونه‌های پاتولوژی تصویربرداری می‌کند

فناوران یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند دستگاه «اسکنر لام» را با یک‌دوم قیمت نمونه مشابه خارجی در کشور بومی‌سازی کنند.
محمد ارغوانی مدیر تولید شرکت دانش بنیان «نگرش رایانه پویا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره فعالیت‌های فناورانه این شرکت توضیح داد: شرکت ما با حدود ۲۲ سال سابقه، در سه حوزه مختلف فعالیت می‌کند؛ یکی از فعالیت‌های ما در حوزه سامانه ترافیک هوشمند، پلاک خوان‌ها و سرعت سنج‌هایی است که در جاده‌ها استفاده می‌شود. حوزه دوم مربوط به تولید تجهیزات صنعت نفت و عملگر‌های الکترونیکی است. حوزه سوم نیز مربوط به دیجیتال پاتولوژی و تولید اسکنر‌های لام است.
وی درباره فعالیت‌های دیجیتال پاتولوژی و محصول پیشرفته‌ای که در این شرکت دانش بنیان تولید شده است گفت: اسکنر‌های لام جزوء تجهیزات آزمایشگاهی حوزه پاتولوژی هستند وبا نام تجاری سل‌نما «cellnama» و در دو مدل اسکنر لام «LSO۵»  و اسکنر لام «LS۵» به بازار عرضه می‌شوند.
ارغوانی ادامه داد: اسکنر لام یک میکروسکوپ موتورایز است که با ترکیب علوم مکاترونیک، اپتیک، هوش مصنوعی و نرم افزار کار می‌کند. روی این دستگاه یک دوربین سوار شده که می‌تواند تصاویر را ثبت کند و در نهایت با چیدن تصاویر کنارهم خروجی نهایی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.
مدیر تولید این شرکت دانش بنیان درخصوص کاربرد اسکنر لام توضیح داد: این دستگاه به پاتولوژیست این امکان را می‌دهد که بتواند کار تشخیص را با تولید تصاویر whole slide از نمونه‌های لام پاتولوژی راحت‌تر انجام دهد. اسکنر لام این شرایط را برای کاربر ایجاد می‌کند که در یک شرایط راحت‌تر کار بررسی و تشخیص نمونه را انجام دهد.
وی درباره نحوه کار این دستگاه در آزمایشگاه‌های پاتولوژی گفت: اسکنر لام با تصویر برداری دیجیتال از لام‌های شیشه‌ای در کمترین زمان ممکن (حدود ۱۰ ثانیه) لام‌های مجازی تولید می‌کند. درواقع لام مجازی  یک تصویر بزرگ دیجیتالی است که از به هم چسباندن تصاویر تمام فوکوس کوچک‌تر تشکیل می‌شود. اسکنر لام سل نما با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر، تصاویر کوچک تهیه شده از سطح لام را به همدیگر متصل می‌کند و یک تصویر دیجیتالی با رزولوشن ۱۵ تا ۱۰۰ مگا پیکسل از سطح نمونه تهیه می‌کند.
ارغوانی در ادامه افزود:همچنین نرم افزاری که در کنار این محصول توسعه داده شده است این امکان را فراهم می‌کند که تصویر لام را از راه دور ببینید و تصاویر را به صورت لام دیجیتال ذخیره کنید. این نرم افزار قابلیت‌های دیگری مانند یادداشت نویسی، بحث‌های تشخیصی و... نیز دارد که به پزشک کمک می‌کند کار تشخیص را سریع تر، راحت‌تر و دقیق‌تر انجام دهد.
این فعال فناور با اشاره به در اختیار داشتن فناوری تولید این دستگاه توسط چند کشور محدود در دنیا توضیح داد:دستگاه اسکنر لام هیچ گونه مشابه داخلی ندارد و با توجه به اینکه از سطح فناوری بسیار بالایی برخوردار است تنها حدود ۱۰ شرکت در سراسر جهان وجود دارد که توانسته این محصول را تولید کند.
وی درخصوص مزیت‌های اسکنرلام ایرانی نسبت به سایر نمونه‌های خارجی گفت: قیمت این دستگاه کمتر از نصف قیمت نمونه‌های مشابه وارداتی است. اسکنر لام ایرانی به لحاظ کیفیت و دقت قابلیت رقابت با نمونه‌های آمریکایی را دارد. از طرفی محصولات شرکت ما به صورت مداوم خدمات پس از فروش دارند. اسکنرلام با توجه به حساسیتی که دارد به پشتیبانی زیادی نیاز دارد.
کد خبر 201020106.571
مرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیهوش مصنوعیتصویربرداریپزشکی
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ