اخبار داخلی

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1402/2/20

سخنرانی با کمک هوش مصنوعی برای نخستین‌بار در دانشگاه فردوسی مشهد کلید خورد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت که سخنرانی با کمک هوش مصنوعی برای نخستین بار در دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع الهیات و همچنین بیان ویژگی‌های شهید مرتضی مطهری روز دوشنبه در این دانشگاه ارائه شد.
دکتر علیرضا آزاد عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در حاشیه برگزاری این سخنرانی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: به نظر می‌رسد این اتفاق در ماه‌ها و سال‌های آینده بیشتر به چشم خواهد آمد و این در حالی است که اکنون این رویداد عادی و طبیعی محسوب نمی‌شود، ولی در آینده به یک موضوع عادی تبدیل خواهد شد.
 وی افزود: در این نشست که با استقبال استادان و دانشجویان رو به رو بود، سعی شد تا ذهن این افراد، نسبت به موضوع هوش مصنوعی به بهانه گفتگو در رابطه با شهید مطهری حساس شود، زیرا تکنولوژی که تازه متولد شده است رو به پیشرفت است و باید ملزومات، ملاحظات و چهار چوب‌های نظری آن را با جدیت بیشتری دنبال کرد.
عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: کسی که این تکنولوژی را ساخته است، نسبت به مبانی علوم انسانی آن نیز بی توجه نبوده است و ما از طراحی چنین مسائلی نباید غافل باشیم و امیدوار هستیم که اهمیت این موضوع بیشتر درک شود.
آزاد در پاسخ نسبت به نگرانی برخی از دانشگاهیان نسبت به استفاده از این تکنولوژی بیان کرد: در گذشته هم وقتی دستگاه‌های جدید پا به عرصه می‌گذاشتند و سپس مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در ابتدا دچار ایراد‌هایی بودند که به مرور تصحیح و به روز شدند؛ برآیند این مسیر نیز با توجه به تهدید‌های فعلی، مثبت خواهد بود و باید آینده پژوهی در حوزه هوش مصنوعی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: به جای تعطیل کردن استفاده از تکنولوژی‌های نوین، باید ملاحظات آن را در نظر بگیریم و برای آن تدبیر کنیم و نباید با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از آن را ممنوع کرد، بلکه باید مسیر استفاده صحیح از آن را دریابیم.
آزاد با اشاره به اینکه اکنون استفاده از چت هوش مصنوعی برای کشور ما به واسطه تحریم همراه با مشکلاتی است، اظهار کرد: این تکنولوژی هم اکنون برای ما و دنیا جدید و همانند یک نوزاد سه ماه است، ولی می‌دانیم که به سرعت رشد و پیشرفت خواهد داشت.
عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: هوش مصنوعی امکان جستجوی مطالب به زبان‌های مختلف را دارد، ولی اکنون نباید از آن انتظار پاسخ همانند یک استاد درجه یک دانشگاهی را داشته باشیم و برخی از مطالب ارائه شده توسط هوش مصنوعی دارای لغزش‌های محتوایی و حتی ادبی است که به تدریج در آینده رفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی در آینده نزدیک به کمک محققان خواهد آمد، گفت: اکنون اگر ۵۰ درصد پاسخ‌های این ماشین همراه با ایراد است، در آینده این مشکل نیز حل خواهد شد و می‌تواند پاسخ‌های منطقی‌تری به ما بدهد.
وی تصریح کرد: اکنون با ارائه یک سوال به هوش مصنوعی، پاسخ‌های متفاوتی از او دریافت می‌کنیم و به عبارتی این امکان برای ما وجود دارد تا جواب‌های بسیاری را دریافت کنیم؛ البته باید حواسمان به این موضوع باشد که تمام پاسخ‌ها صحیح نیست، ولی این اتفاق در حال رخ دادن است و باید سعی کنیم با آینده پژوهی مراقب آینده علم باشیم.
آزاد همچنین با ارائه توضیحاتی در خصوص روند پیشرفت و استفاده از کامپیوتر و اینترنت در تحقیق و پژوهش افزود: اکنون رقابت جدّی در علوم برای استفاده از هوش مصنوعی در گرفته است و ما باید در حوزه الهیات نیز پیشرو باشیم.
کد خبر 112020220.602
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیسخنرانیدانشگاه فردوسی
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ