گزارشات

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1401/4/6

نقش هوش مصنوعی در توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط( SMEها)

جایگاه  SMEها و کارآفرینان در اکوسیستم‌های هوش مصنوعی چیست و سیاست و سیاستگذاری عمومی چه نقشی می تواند برای اطمینان از اینکه SME ها قادر به مشارکت در انقلاب هوش مصنوعی هستند ایفا کند؟  SMEها از دو جهت بازیگران تحول دیجیتال هستند، هم به عنوان تولیدکننده و هم به عنوان پذیرنده ابزارهای هوش مصنوعی.

به گزارش مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی، برخلاف دستاوردهای پیش‌بینی شده، انتشار گسترده هوش مصنوعی (AI) به طور خودکار نیست؛ به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) که با موانعی در پذیرش مواجه هستند.در این گزارش از طریق تجزیه و تحلیل متن به عنوان داده اکتشافی، ویژگی‌های مختلف سیاست‌های هوش مصنوعی را ارائه می‌کند، به‌ویژه آن‌هایی که برای  SMEها و کارآفرینان حائز اهمیت هستند.

SMEها،سیاستگذاری و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به عنوان یک موضوع مورد توجه سیاست‌گذاری‌ها ظاهر شده است و اکثر کشورها به تازگی استراتژی‌های هوش مصنوعی ملی خود را به منظور بیان اقدامات عمومی در این منطقه راه‌اندازی کرده‌اند.به طور کلی تاکید سیاست‌گذاری‌ها بیشتر بر توسعه نوآوری هوش مصنوعی (سمت عرضه) نسبت به پذیرش هوش مصنوعی (سمت تقاضا) است، مثلا افزایش تعداد محققان و فارغ‌التحصیلان ماهر هوش مصنوعی، افزایش ظرفیت تحقیقات ملی هوش مصنوعی و تقویت رقابت ملی در هوش مصنوعی در راستای بلندپروازی‌های جهانی.

باید در نظر داشت که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​به ندرت هدف مستقیم استراتژی‌های ملی هوش مصنوعی و ابتکارات سیاستی قرار می‌گیرند. اما هنگامی که هدف گذاری در این حوزه انجام می شود، اقدامات ترکیبی از SME ها، استارتاپ‌ها، کارآفرینان و موسسات تحقیقاتی با تمرکز بر شرکت های نوآور، در سمت عرضه، و تمرکز بر جمعیت عمومی  SMEها در سمت تقاضا، انجام می شود. با این حال، بیشتر استراتژی‌های ملی هوش مصنوعی اولویت را به پرداختن به مسائلی که SMEها در انتقال هوش مصنوعی با آن مواجه می‌شوند می‌دهد و همین موضوع نشان از این امر دارد که دستور کار سیاست SME در دستور کار خط‌مشی هوش مصنوعی قرار می‌گیرد. هدف این سیاست‌ها تضمین این است که فناوری‌های جدید هوش مصنوعی را می‌توان در فرآیندهای صنعتی به کار برد. صنعت تولید به عنوان یکی از بخش‌هایی دیده می‌شود که می‌تواند بیشترین بهره را از راه حل‌های هوش مصنوعی، اتوماسیون و افزایش ظرفیت پیش‌بینی کند.در این راستا امنیت سایبری نیز یک موضوع مهم تکراری در نوآوری‌های سیاست هوش مصنوعی است.

 از نظر ابزارسازی، ترکیب سیاست‌های هوش مصنوعی، یعنی ترکیب مجموعه سیاست‌های هوش مصنوعی، تحت سلطه ترتیبات حاکمیتی است که نشان‌دهنده تازگی این حوزه در سیاست‌گذاری نیز هست.با این حال، سیاست‌های هوش مصنوعی که برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​طراحی شده‌اند، احتمالاً حمایت مالی مستقیم یا زیرساخت‌های مشترک، پلتفرم‌ها و آزمایشگاه‌ها و بسترهای آزمایشی هستند.
در واقع، تامین مالی نوآوری هوش مصنوعی همراه با موانع سنتی برای تامین مالی نوآوری و موانعی که SME ها برای دسترسی به تامین مالی با آن مواجه هستند، یک موضوع مهم است. همین‌طور زیرساخت برای SMES برای مشارکت در همکاری و شبکه‌های دسترسی، جایی که انتقال دانش و مشارکت صورت می‌گیرد، اهمیت دارد. مسئولیت‌های استراتژی هوش مصنوعی معمولاً در حوزه‌های سیاستی و سطوح مختلف حکومتی توزیع می‌شوند، که منعکس کننده پیچیدگی و درهم تنیدگی رو به رشد ترتیبات استراتژی نوآوری و ماهیت فراگیر هوش مصنوعی است. این موارد ممکن است مسائل مربوط به هماهنگی و انسجام سیاست‌ها را تشدید کند.

 سیاست‌های هوش مصنوعی برای SMEها اغلب تحت اختیار مؤسسات علوم،فناوری و نوآوری (STI ) و استراتژی صنعت قرار می‌گیرند و کمتر تحت اختیار مؤسساتی  هستند که مسئول توسعه اقتصادی تعیین شده‌اند. این مورد در نقشه‌برداری استراتژی‌های آینده باید مدنظر قرار بگیرد تا شکاف دانش را در حوزه‌های مختلف سیاست (مانند استراتژی‌های پهنای باند، سیاست‌های حفاظت از داده) و سطوح مختلف حکمرانی (برنامه‌های زیرملی) پر کند.

موارد مهم پذیرش هوش مصنوعی توسط SME ها
بررسی ادبیات موانع بر سر راه پذیرش هوش مصنوعی توسط SME ها به شناسایی چندین حوزه کمک کرده است که اگر دولت‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که SMEها می‌توانند در انتقال هوش مصنوعی مشارکت داشته باشند باید به آنها توجه کرد.این موارد عبارتند از:
  • داده ها کلیدی هستند. دولت‌ها نقشی در حمایت از SMEها در ایجاد فرهنگ داده‌ها و بهبود شیوه‌های مدیریت ریسک دیجیتال دارند.
  • نیروی انسانی حیاتی است. افزایش آگاهی مدیران و کارکنان SME در مورد مزایای هوش مصنوعی و شرایط یک انتقال قابل اعتماد ضروری است. دولت‌های ملی و محلی نیز باید اقداماتی را برای مهارت‌دهی مدیران و کارگران SME و اطمینان از رویکرد مشارکتی در طراحی دوباره فرآیندهای کاری و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی انجام دهند.
  • موضوع تامین مالی باید ابتدا با ایجاد شواهد بیشتر در مورد بازگشت سرمایه برنامه‌های کاربردی کسب و کار هوش مصنوعی به منظور اطلاع رسانی به مدیران SME و صاحبان مشاغل بررسی شود و سرمایه‌گذاران و موسسات مالی با شناسایی مکانیسم‌هایی برای پر کردن شکاف تامین مالی مورد توجه قرار گیرند.
  • هوش مصنوعی می تواند تمام وعده‌های خود را عملی کند.تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران باید از عملکرد خوب بازارهای دانش‌بنیان که راه‌حل‌های ابری را با فناوری‌های هوش مصنوعی ارائه می‌کنند، و همچنین انتقال دانشی را که می‌تواند به SME‌ها امکان دهد قبل از اینکه در نهایت بتوانند راه‌حل‌های هوش مصنوعی خود را توسعه دهند، ظرفیت خود را افزایش دهند، اطمینان حاصل کنند.
  • اتخاذ یک رویکرد صنعتی متمایز از انتقال(های) هوش مصنوعی، از طریق مطالعات بخشی و موارد استفاده تجاری، می‌تواند به اطلاع رسانی به ذینفعان مربوط کمک کند و انتقال‌پذیری کم در حوزه هوش مصنوعی را در نظر بگیرد. حمایت از یادگیری متقابل از نظر ظرفیت‌سازی و به اشتراک‌گذاری دانش، از طریق پلتفرم هایی مانند OECD Digital for SMEs Initiative و OECD.AI سیاست رصدخانه، می‌تواند به درک بهتر نقش شرکت‌های بزرگ، انجمن‌های تجاری، اتاق‌های بازرگانی، دانشگاه‌ها، دولت‌های ملی و  محلی، سازمان‌های بین‌المللی کمک کنند وکسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​نیز می‌توانند برای پیشبرد این برنامه‌های مختلف نقش مهمی ایفا کنند.
زهرا تدین
 
امتیاز دهی