سلامت و تغذیه
اشتراک گذاری خبر:
1402/1/30

هوش مصنوعی می‌‌تواند به تشخیص سریع‌تر سلول‌های سرطانی کمک کند

تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند روی پروسه درمان تأثیر به‌سزایی داشته باشد و حالا محققان آلمانی می‌گویند هوش مصنوعی می‌تواند با سرعتی حدود ۳۶۰۰۰ برابر سریع‌تر از روش‌های سنتی، به بررسی تغییرات سلول‌ها کمک کند که درنهایت می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام سرطان شود.
به گفته ی فیسیت ،درحال‌حاضر در بیشتر موارد، پزشکان برای اطمینان از ابتلای بیمار به سرطان، نیاز به بیوپسی دارند. تجزیه‌و‌تحلیل بیوپسی معمولاً توسط پاتولوژیست‌های آموزش‌دیده انجام می‌شود و متخصصان در فرآیندهای چندمرحله‌ای این کار را انجام می‌دهند و بافت‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. در برخی موارد، این پروسه زمان‌بر بوده و نیازمند حضور متخصصان است.
حالا مطالعه جدید می‌گوید این پروسه را می‌توان با کمک هوش مصنوعی در زمان کوتاه‌تری به انجام رساند. محققان آلمانی در آخرین مطالعه خود ادعا می‌کنند که با روشی سریع و ساده مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان به تشخیص زودهنگام سرطان کمک کرد.
محققان آلمانی موفق شده‌اند برای بررسی نمونه‌های بیوپسی بافت جامد کولون در انسان و موش، از هوش مصنوعی استفاده کنند. در فرآیند جدید، هوش مصنوعی می‌تواند حداکثر حدود ۱۰۰۰ سلول را در هر ثانیه مورد ارزیابی قرار دهد. این روش حدود ۳۶ هزار برابر سریع‌تر از روش‌های قدیمی برای تجزیه‌وتحلیل تغیرات سلول‌هاست.
محققان امیدوارند که این روش بتواند به تشخیص زودهنگام بیماری سرطان کمک کند. وقتی این بیماری با سرعت تشخیص داده می‌شود، پروسه درمان روند بهتری را طی می‌کند؛ درنتیجه تشخیص سریع سرطان از اهمیت بالایی برخوردار است. با این رویکرد شاید روزی فرا برسد که بدون نیاز به متخصص پاتوبیولوژیست بتوان پروسه‌های تشخیص سرطان را تسریع کرد.
در آزمایش انجام‌شده، محققان توانستند با سرعت بالایی بافت‌های سرطانی را مورد ارزیابی قرار دهند که برتری آن را نسبت به روش‌های سنتی نشان می‌دهد.
محققان با مدل مبتنی بر هوش مصنوعی موفق شدند مجموعه‌ای از داده‌های بزرگ را در عرض ۳۰ دقیقه مورد ارزیابی قرار دهند که می‌تواند خبری خوب برای تشخیص زودهنگام سرطان باشد.
کد خبر 201020130.633
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیتشخیص سرطان
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر