سلامت و تغذیه
اشتراک گذاری خبر:
1402/2/12

ChatGPT مشاوره با کیفیت تری نسبت به پزشکان می دهد

تحقیقات جدید نشان داده است که در مقایسه با پزشکان انسانی، ربات ChatGPT همدلانه تر است و پاسخ های با کیفیت بالاتری را به سؤالات بهداشتی در دنیای واقعی ارائه می دهد.
مراقبت‌های بهداشتی مجازی که خود نوعی هوش مصنوعی محسوب می شوند در اوج همه‌گیری کرونا به عنوان راهی برای دسترسی افراد به پزشک در حالی که در انزوا یا قرنطینه بودند، رونق گرفت.
اما افزایش مراقبت‌های بهداشتی مجازی در طول همه‌گیری، فشار بیشتری بر پزشکان وارد کرد که شاهد افزایش ۱٫۶ برابری پیام‌های الکترونیکی بیماران بودند و هر پیام بیش از دو دقیقه کار در پرونده الکترونیکی بیمار و کارهای آتی اضافه می ‌کرد. افزایش حجم کاری باعث شد تا ۶۲ درصد از پزشکان علائم فرسودگی شغلی را گزارش کنند و این عامل احتمال بی پاسخ ماندن پیام های بیماران را افزایش داد.
این امر باعث شد تا محققان دانشگاه کالیفرنیا (UC) سن دیگو به نقش هوش مصنوعی، به ویژه ChatGPT، در پزشکی توجه کنند. پژوهشگران می ‌خواستند بدانند که آیا ChatGPT می ‌تواند به انواع سؤالاتی که بیماران برای پزشکانشان ارسال می ‌کنند، پاسخ دقیق بدهد یا خیر.
دکتر دیوی اسمیت (Davey Smith) پزشک و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و یکی از محققان این مطالعه، گفت: ChatGPT ممکن است بتواند مجوز پزشکی اخذ کند، اما پاسخ مستقیم به سوالات بیمار با دقت و همدلی یک بازی متفاوت است.
محققان به طور تصادفی از ۱۹۵ تبادل منحصربه‌فرد نمونه‌برداری کردند و سؤال اصلی را وارد ChatGPT (نسخه ۳٫۵) کرده و از آن خواستند تا پاسخی ایجاد کند. سه متخصص مراقبت های بهداشتی دارای مجوز، هر سوال و پاسخ مربوطه را ارزیابی کردند.
ابتدا از ارزیابان پرسیده شد که کدام پاسخ بهتر است. سپس آنها باید به کیفیت اطلاعات ارائه شده و نحوه همدلی یا سرویس ارائه شده امتیاز می دادند. جالب اینجاست که ارزیابان در ۷۹ درصد مواقع پاسخ‌های ChatGPT را ترجیح می ‌دادند.
جسیکا کلی (Jessica Kelley) یکی از نویسندگان این مقاله گفت: پیام‌های ChatGPT با اطلاعات دقیق و پاسخ های مناسب بودند که اغلب جنبه‌های بیشتری از سؤالات بیمار را نسبت به پاسخ‌ های پزشک نشان می ‌داد.
همچنین مشخص شد که ChatGPT پاسخ هایی با کیفیت بالاتر ارائه می دهد و هوش مصنوعی همدل تر از پزشکان متخصص بود. محققان می گویند این به این معنی نیست که پزشکان ضروری هستند، بلکه آنها باید از ChatGPT به عنوان یک ابزار یادگیری برای بهبود عملکرد خود استفاده کنند.
به گزارش سیناپرس، محققان می گویند :سرمایه گذاری در ChatGPT و سایر ابزارهای هوش مصنوعی تأثیر مثبتی بر سلامت بیمار و عملکرد پزشک دارد. شرکت سازنده این ربات هوشمند گفت: ما می‌ توانیم از این فناوری‌ها برای آموزش پزشکان در ارتباطات بیمار محور استفاده کرده و حذف نابرابری‌های سلامتی را برای سیستم‌های ایمنی پزشکی جدید با ارائه مراقبت‌های با کیفیت بالاتر و کارآمدتر بسازیم.
شرح کامل این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.
کد خبر 201020212.548
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیپزشکیمشاورهچت جی پی تی
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر