زندگی هوشمند
اشتراک گذاری خبر:
1401/9/15

شناسایی زودهنگام تومورهای مغزی با هوش مصنوعی شرکت اینتل

اینتل با همکاری دانشگاه پنسیلوانیا یک مدل هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی معرفی کرده است. این روش از نوعی یادگیری ماشین به نام Federated ML برای تشخیص تومورهای سرطانی بهره می‌برد که عملکرد آن نسبت به سایر روش‌ها تا 33 درصد بهبود یافته است.
به نظر می‌آید مهندسان اینتل علاوه بر ساخت تراشه در زمینه‌های دیگری هم فعالیت دارند. غول تراشه‌سازی دنیا با همکاری محققان دانشگاهی به دنبال ارائه روش‌های جدیدی مبتنی بر یادگیری ماشین برای تشخیص زودهنگام سرطان است.
به نظر می‌آید که هوش مصنوعی در شناسایی سرطان دقیق‌تر از پزشکان عمل می‌کند. محققان در سراسر جهان با استفاده از سخت افزار و نرم افزار اینتل، یک مدل هوش مصنوعی را با بزرگترین مخزن اطلاعاتی درباره تومورهای مغزی آموزش می‌دهند.
در این عملیات هیچ گونه اطلاعات حساس بیماران فاش نمی شود و بنابراین بیمارستان‌ها می‌توانند در حقیقت بدون تبادل اطلاعات بیمار با یکدیگر همکاری کنند.
به عبارت دیگر تیم آبی روشی مبتنی بر یادگیری ماشین Federated ML ارائه کرده که می‌تواند به سرعت کشنده ترین تومور مغزی بزرگسالان را شناسایی کند. عملکرد این روش که در 71 مرکز درمانی و تحقیقاتی در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته تا 33 درصد نسبت به سایر راهکارهای تشخیص سرطان بهبود یافته است.
در این روش الگوریتم هوش مصنوعی در سرورهای غیر متمرکز آموزش می بینند. بنابراین بیمارستان ها می توانند بدون اشتراک گذاری اطلاعات بیماران با یکدیگر همکاری کنند.
یکی از مهندسان اینتل در همین رابطه اعلام کرده که هوش مصنوعی توانایی خوبی در تشخیص اولیه تومورهای مغزی دارد و برای دستیابی به اوج کارآیی خود به اطلاعاتی فراتر از  یک مرکز پزشکی نیاز خواهد داشت.
این متد با بررسی تصاویر mpMRI از مغز افراد مشکوک می‌تواند با دقت بالایی این تومورها را شناسایی کند. البته روش Federated ML اینتل علاوه بر تشخیص تومورهای مغزی برای ارزیابی سرطان سینه و شناسایی بیماران COVID-19 با استفاده از تصاویر اشعه ایکس نیز کاربرد دارد. محققان می‌گویند موفقیت این روش می‌تواند زمینه را برای مطالعات بیشتر در زمینه شناسایی بیماری‌های نادر امکان‌پذیر کند.
کد خبر 201010915.587
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر