صنعت
اشتراک گذاری خبر:
1402/3/7

امارات از هوش مصنوعی منبع باز این کشور رونمایی می‌کند

شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی (ATRC) اعلام کرد امارات در حال ساخت یک مدل هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ به نام «Falcon 40B» است که به صورت منبع باز برای تحقیقات و اهداف تجاری قابل استفاده است.
 شرکت «VentureOne» بازوی سرمایه‌گذاری تجاری شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی عنوان کرد که از ایده‌های قابل قبولی که با استفاده از این مدل ارائه می‌شوند نیز حمایت خواهد کرد. 
«Falcon 40B» یک مدل زبانی گسترده با ۴۰ میلیارد پارامتر و آموزش روی یک تریلیون توکن است که توسط موسسه نوآوری فناوری (TII)، یک مرکز تحقیقاتی در شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی توسعه یافته است.
مدل‌های هوش مصنوعی مولد، فناوری‌هایی هستند که برنامه‌هایی مانند چت‌ربات «چت جی‌پی‌تی» OpenAI را تقویت می‌کنند.
شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی اعلام کرد: در حالی که اکثر مدل‌های زبانی گسترده، مجوز‌های انحصاری را فقط به کاربران غیرتجاری اعطا کرده‌اند، موسسه نوآوری فناوری (TII) گامی کلیدی در ارائه دسترسی محققان و کاربران تجاری به مدل زبانی گسترده «Falcon 40B» برداشته است.
ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی، متشکل از هفت امارت است. دولت ابوظبی در سال‌های اخیر صنعت فناوری خود را به شکل چشمگیری در عرصه‌هایی از جمله تأسیس شرکت هوش مصنوعی «G42 AI»، محاسبات ابری و فناوری‌های دفاعی توسعه داده است.
«فیصل البنایی» دبیر کل شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی در گفتگو با رویترز، هدف خود را کمک به جامعه و تشریع در استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرد.
بنایی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی در مورد مدل «Falcon 40B» مدعی شد که ما به داده‌هایی که وارد این پلتفرم‌ها می‌شود، دسترسی نداریم.
کد خبر 210020307.388
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیامارات
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر