محیط زیست
اشتراک گذاری خبر:
1401/12/21

توسعه هوش مصنوعی منجر به گرم شدن زمین می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، نگرانی از انتشار بیش از حد کربن که گرم شدن زمین را به همراه دارد، با ظهور هوش مصنوعی (AI) که یک فناوری جدید در صنعت محسوب می‌شود، افزایش یافته است. ساخت هر چت بات جدید و تولید کننده تصویر به مقدار قابل توجهی برق نیاز دارد که باعث افزایش میزان انتشار کربنی می‌شود که به گرم شدن کره زمین کمک می‌کند.
شرکت‌های مایکروسافت، آلفابت، Google و ChatGPT OpenAI از محاسبات ابری استفاده می‌کنند که به هزاران سرور در مراکز داده در سراسر جهان وابسته است. این کار برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی معروف به مدل‌ها با تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام می‌شود تا به آن‌ها در یادگیری برای اجرای کار‌ها کمک کند. چندین کسب‌وکار عجله دارند تا محصولاتی را توسعه دهند که از مدل‌های عظیم هوش مصنوعی برای ارائه ویژگی‌ها به مشتریان و کاربران در پاسخ به موفقیت ChatGPT استفاده کنند.
«روی شوارتز»، استاد دانشگاه که با گروهی در مایکروسافت برای اندازه‌گیری ردپای کربن یک دستگاه همکاری می‌کند، معتقد است «بدیهی است که غول‌های دنیای فناوری دوست ندارند مدلی را که از آن استفاده می‌کنند و میزان کربنی که منتشر می‌کنند، فاش شود.»
هوش مصنوعی انرژی بیشتری نسبت به انواع محاسبات سنتی مصرف می‌کند و فقط آموزش یک مدل می‌تواند در سال به اندازه ۱۰۰ خانه برق بیشتری مصرف کند. این صنعت به سرعت در حال گسترش است و آن‌قدر مبهم است که هیچ کس مطمئن نیست که چه مقدار از کل برق مصرفی و انتشار کربن به هوش مصنوعی نسبت داده می‌شود.
مرکز داده‌ای که برق خود را از یک نیروگاه زغال سنگ یا گاز طبیعی دریافت می‌کند، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بسیار بیشتری نسبت به مرکز داده‌ای که برق خود را از مزارع خورشیدی یا بادی می‌گیرد، تولید می‌کند، بنابراین انتشار گاز‌های گلخانه‌ای نیز ممکن است بسته به نوع نیروگاهی که آن را تامین می‌کند، بسیار متفاوت باشد.
GPT-۳ (یک نرم افزار هوش مصنوعی همه منظوره) که می‌تواند زبان تولید کند و کاربرد‌های متعددی دارد، به ۱.۲۸۷ گیگاوات ساعت یا تقریباً مقدار برق مصرفی سالانه ۱۲۰ خانه نیاز دارد. طبق این مطالعه، چنین آموزش‌هایی در یک سال ۵۰۲ تن کربن تولید می‌کند. محققان همچنین دریافته‌اند که در برخی موقعیت‌ها، توان مصرفی در طول استفاده از مدل تنها ۴۰ ٪ از توان مصرفی در طول آموزش است.
به گفته «آندریاس براون»، مدیر ارشد فناوری مایکروسافت آلمان «GPT-۴ هفته آینده منتشر خواهد شد. در حالی که ممکن است باعث ایجاد هیجان در جامعه هوش مصنوعی (AI) شده باشد، نگرانی‌هایی را در میان فعالان تغییرات آب و هوایی ایجاد کرده است.»
کد خبر 215011221.571
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیکره زمینمحیط زیست
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر