هنر و طراحی
اشتراک گذاری خبر:
1402/2/9

هوش مصنوعی به تئاتر ایران هم رسید

هوش مصنوعی ChatGPT(AI) با گروه‌ اجرایی نمایش «آنتیگون» در بخش‌های مختلفی چون ایده‌پردازی و نگارش متن همکاری می‌کند.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا آگاه کارگردان جوان تئاتر این روزها در حال تمرین نمایشی با عنوان «آنتیگون» برای اجرای عمومی است اما نکته مورد توجه در این اجرا استفاده از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف اجرا به ویژه در ایده‌پردازی و نگارش متن است که می‌توان گفت برای نخستین در تئاتر ایران اتفاق می‌افتد.
آگاه که پیش از این نمایش «ویتسک» را به تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان و کوروش شاهونه به صحنه برده است در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در طول تاریخ تئاتر جهان همواره این هنر در برابر دستآوردهای بشری انعطاف قابل‌قبولی از خود نشان داده برای مثال همزمان با انقلاب صنعتی در دنیا، به مرور در طراحی صحنه و بخش‌های دیگر حتی بازیگری از حضور این انقلاب و تاثیراتش استقبال کرد و همچنین با کشف الکتریسیته، صحنه تئاتر دستخوش تغییرات بنیادین شد. بماند که با اختراع رادیو، تلویزیون و … آثاری خلق شد که از این مدیوم‌ها به گونه‌های مختلف و خلاق استفاده کرده است، همانطور که ما در حال حاضر در حوزه مطالعات اجرا و تئاتر به ویژه میزانسنِ معاصر با مباحث و ایده‌های شگفت‌انگیزی روبرو هستیم؛ حضور هوش مصنوعی در تئاتر یکی از ایده‌های بدیع و تازه است که به تازگی در تئاتر جهان نیز مورد استفاده قرار گرفته اما تا به حال تئاترِ ایران از آن به عنوان یک ایده‌پرداز در بخش‌های تخصصی خود استفاده نکرده است.
وی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد بازیگری از دانشگاه هنر تهران است و در آثارش از طراحی فضای تجربی می‌برد، درباره جزئیات این نمایش اضافه کرد: در ماه‌های گذشته درگیرِ استفاده از هوش مصنوعی(ChatGPT(AI شده بودم و سوالات مختلف خود را از آن می‌پرسیدم، به تدریج به فکر آن افتادم که درباره ایده‌های خود پیرامون نمایشنامه «آنتیگون» که سال‌هاست به اجرا رفتنش فکر می‌کنم، با او صحبت کنم و جالب آنجاست که از میان همین صحبت‌ها طرح اولیه نمایشنامه «آنتیگون» شکل گرفت. می‌توان گفت این نمایشنامه برداشتی آزاد از متن اصلی سوفوکل محسوب می‌شود.
آگاه درباره زمان اجرای نمایش توضیح داد: زمان و مکان اجرا هنوز به طور دقیق مشخص نشده و گروه در حال رایزنی با سالن مورد نظر خود است اما برآورد ما برای اجرای عمومی نمایش در تیر ماه سال جاری خواهد بود. همزمان که برای اجرای عمومی اثر در تلاش هستیم از طریق موسسه فرهنگی «داستان ما» در حال رایزنی با چند کمپانی دیگر برای ارائه اثر خود به مخاطبان فرامرزی نیز هستیم.
این کارگردان تئاتر در پایان صحبت‌هایش ابراز امیدواری کرد که این نمایش زودتر در برابر دید مخاطبان علاقه مند به تئاتر قرار گیرد تا شاهد واکنش‌های آنها نسبت به شکل گیری یک نمایش با بهره‌گیری از همکاری هوش مصنوعی باشد.
کد خبر 117020209.054

 
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیتآترهنر
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر