اخبار

اشتراک گذاری خبر:
1402/3/16

مدیریت ناوگان پست با سامانه‌‌ای بومی و مبتنی بر هوش مصنوعی

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی سامانه‌ای برای مدیریت یکپارچه ناوگان شده که براساس الگوی ترافیک به مسیرچینی می‌پردازد.
مهدی علینقیان، رئیس هیئت مدیره شرکت «لجستیک هوشمند پارس» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: این شرکت سال ۱۳۹۹ با هدف ارائه راهکار‌های نرم افزاری هوشمند برای بهبود و بالا بردن بهره‌وری فرآیند‌های لجستیکی راه اندازی شد. نرم افزار ما در بحث هوشمندی مسیر‌های پستی کارایی دارد.
وی با اشاره به اینکه اولین سامانه ایرانی مدیریت یکپارچه ناوگان و بهینه سازی تخصیص و توالی مشتریان هستند، اظهار کرد: اولین محصول هوشمند ما «توزیکو» است. شرکت‌های توزیع و پخش به خصوص برای توزیع مرسولات پستی دیگر با این نرم افزار هوشمند با چالش اینکه هر موزع پستی کدام بسته‌ها را تحویل بدهد و یا چگونگی ترتیب ارسال بسته‌ها مواجه نمی‌شوند. زمان بندی برای ترتیب ارسال بسته‌ها بر روی هزینه‌های توزیع تاثیر به سزایی دارد. همچنین این نرم افزار به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی زمان طی مسیر در فرایند توزیع و کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ناوگان حمل کمک می‌کند. در واقع هوش مصنوعی چیدمان بهتری نسبت به منطقه بندی ارائه می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره مزایای نرم افزار هوشمند توزیکو نسبت به سایر رقبا، بیان کرد: این نرم افزار بومی مزیت‌های بسیاری به همراه دارد. اکثر رقبا در داخل ایران از روش‌های قدیمی و رایج درسال ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ برای توزیع محصولات پستی استفاده می‌کنند که خطای ۱۵ تا ۲۰ درصدی و حتی در برخی اوقات تا ۵۰ درصد خطا ایجاد می‌کند. اما ما از روش‌های نوینی بهره می‌گیریم که منجر به بهینه سازی سراسری می‌شود. در واقع، این برنامه امکان بهینه سازی چند مرکز توزیع به صورت همزمان، قابلیت بهینه سازی یکپارچه بیش از ۱۰ هزار مشتری و هزار وسیله را با در نظر گرفتن طرح‌های ترافیک و ترافیک‌های لحظه‌ای دارد.
علینقیان در ادامه خاطرنشان کرد: این محصول مجهز به نقشه بومی است و می‌تواند ترافیک لحظه‌ای را اطلاع رسانی کرده و مسیر چینی را براساس الگوی ترافیک انجام دهد. همچنین نرم افزار بومی توزیکو ناوگان ناهمگن را پوشش می‌دهد، به این صورت که افراد می‌توانند از چندین نوع وسیله نقلیه برای توزیع استفاده کنند و نرم افزار تشخیص می‌دهد استفاده از کدام ناوگان بهتر خواهد بود.
کد خبر110020316.571
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیپست
 
امتیاز دهی