فیسبوک و اینستاگرام در حال ایجاد ابزارهای خلاقانهی جدیدی مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که به کاربران اجازه میدهد عکسهای خود را ویرایش کنند و با استفاده از توضیحات متنی، ویدئوهای باکیفیت بسازند.
روز پنجشنبه مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با انتشار پستی در فیسبوک دو قابلیت جدید را معرفی کرد که براساس Emu، مدل هوش مصنوعی این شرکت، برای تولید تصویر و ویدئو ساخته شدهاند و در فیسبوک و اینستاگرام ادغام میشوند.
قابلیت اول که Emu Edit نام دارد، به کاربران اجازه میدهد تا تصاویر را با دادن ورودیهای متنی بهطور دقیق ویرایش کنند. بهنظر میرسد کارکرد Emu Edit به ابزارهایی که ادوبی، گوگل و Canva هماکنون ارائه میدهند شبیه باشد و امکانی را برای کاربران فراهم کند تا بدون هیچ تجربهی حرفهای در ویرایش تصویر، اشیا و افراد در عکسها را حذف یا جایگزین کنند.
چیزی که شاید کمی عجیب بهنظر برسد این است که کاربران نمیتوانند به صورت دستی بخشی از تصویر مورد نظر خود را انتخاب کنند. عکس رسمی منتشر شده از متا نشان میدهد که میتوانید عبارتی مانند «سگ را به پاندا تبدیل کن» را تایپ کنید و Emu Edit قادر به شناسایی سگ درون تصویر خواهد بود.
متا همچنین میگوید که Emu Edit تنها تغییراتی را ایجاد میکند که شما در درخواست ویرایشتان به آن اشاره کردهاید؛ برای مثال، درخواست برای اضافه کردن متن به یک کلاه بیسبال چیزی را در مورد طراحی کلاه تغییر نخواهد داد.
Emu Video دومین ابزاری است که متا روی آن کار میکند. باتوجه به پست وبلاگی متا این ابزار میتواند از نوشتههای متنی، تصاویر مرجع یا ترکیبی از این دو ورودی، ویدئو تولید کند.
به گفته ی زومیت ، نتایج به دست آمده چندان واقعگرایانه به نظر نمیرسند، اما بهطور کلی کیفیت این انیمیشنها نسبتبه انیمیشنهایی که سال گذشته ابزار Make-A-Video این شرکت تولید میکرد، یک پله بالاتر است.
معرفی یک ابزار ویرایش تصویر بومی مبتنیبر هوش مصنوعی بهخصوص در شبکههای اجتماعی مثل Meta خالی از لطف نیست. ابزارهای مشابه زیادی مانند ویرایشگر گوگل فوتوز و همینطور افکتهای ادوبی برای فوتوشاپ وجود دارد، اما واضح است که برای کاربران اینستاگرام و فیسبوک راحتتر است که از ابزارهای داخلی خود این برنامهها استفاده کنند.