اخبار داخلی

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1402/11/25

طراحی‌‌ نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص آلزایمر

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی شده که در تشخیص بیماری‌های دستگاه عصبی مرکزی کاربرد دارد.
به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا، با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن فناوری‌های نوین، این روزها هوش مصنوعی بیش از پیش مطرح شده است. در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان که در رفع نیازهای کشور پیش قدم هستند از هوش مصنوعی برای تولید محصولات فناورانه و نوآورانه خود بهره می‌گیرند. این فناوری نوین رفته رفته شیوه زندگی انسان‌ها را با تغییرات محسوسی مواجه می‌کند و روز به روز در تار و پود زندگی روزمره‌مان نفوذ می‌کند.
هوش مصنوعی کاربردهای بسیاری برای صنایع مختلف کشور دارد. یکی از این صنعت‌ها حوزه پزشکی است که نقش مهمی در سلامت و یا بهبودی بیماران دارد. البته ناگفته نماند که هوش مصنوعی نمی‌تواند یکه تاز این صنعت باشد چرا که آزمون و خطا در این حوزه مهم می‌تواند آسیب‌هایی جدی را برای بیماران یا خطر مرگ را به ارمغان داشته باشد. از این رو در این امر مهم می‌توان با نظارت اپراتور انسانی از هوش مصنوعی کمک گرفت.
باتوجه به اهمیت موضوع به سراغ محمد مهدی متین‌فر، مدیر یک شرکت دانش‌بنیان و مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.
متین‌فر درباره ویژگی‌ و کارایی محصول فناورانه‌ای که ارائه کرده‌اند، گفت: این شرکت دانش‌بنیان یک نرم‌افزار هوشمند در زمینه پزشکی ارائه کرده است. این نرم‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری آلزایمر و پارکینسون که یک اختلال پیش‌رونده، مخرب و دراز مدت دستگاه عصبی مرکزی است، به کار می‌رود.
وی در ادامه افزود: این نرم‌افزار با استفاده از تصاویر ام آی آر و بهره‌گیری از شبکه‌‌های عصبی مصنوعی، تصاویر را پردازش کرده و براساس پردازش انجام شده پیش بینی می‌کند که آیا فرد مشکوک دچار بیماری شده یا خیر.
این فعال حوزه دانش‌بنیان درباره ویژگی متمایز این محصول فناورانه به نسبت سایر رقبا اظهار کرد: بیشترین مزیتی که این نرم افزار هوشمند دارد، میزان دقت آن است. این نرم‌افزار با بهره از یک مدل هوش مصنوعی دقتی بالغ بر ۹۷ درصد دارد. این درصد براساس وارد تست شده و اطلاعاتی که از بیمارستان‌ها و وزارت علوم گرفته شده، در آمده است.
متین‌فر بیان کرد: این الگوریتم هوش مصنوعی با استفاده از پایه‌های ریاضی و آماری که دارد روی تصاویر متمرکز می‌شود. حجم زیادی از تصاویر بیماران در حدود ۱۰ هزار تصویر به این شبکه عصبی مصنوعی آموزش داده می‌شود و بر اساس ویژگی‌های این ۱۰ هزار تصویر، عکس‌های ورودی جدید بررسی شده و به پیش بینی می‌پردازد. این کار جدیدی است که توسط شرکت دانش‌بنیان ما انجام گرفته است.
کد خبر 101021125.571
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیآلزایمر
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ