اخبار داخلی

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1403/1/20

ساخت دستگاه شبیه‌ساز برای تشخیص خواب‌آلودگی رانندگان خودروهای ویژه

محققان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه شبیه‌سازی، دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی خودرو‌های سبک و سنگین و خودرو‌های ویژه را ساختند که با استفاده از هوش مصنوعی خواب‌آلودگی راننده را تشخیص و هشدار‌های لازم را ارائه می‌کند.
اویس حسینی، مدیر تحقیق و توسعه یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه شبیه‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: در حوزه ساخت انواع دستگاه‌های شبیه‌ساز رانندگی خودرو‌های سبک و سنگین، موتورسیکلت و خودرو‌های ویژه کار می‌کنیم.
وی تصریح کرد: منظور از خودرو‌های ویژه خودرو‌هایی است که در معادن کشور استفاده می‌شود و توانسته‌ایم دستگاه‌های شبیه‌ساز معدن را در چهار معدن کشور راه‌اندازی کردیم.
حسینی با بیان اینکه در حوزه انواع سامانه‌های کمک راننده نیز فعالیت‌هایی داریم، گفت: یک محصول بسیار مهم شرکت، پایش رفتار رانندگان با استفاده از هوش مصنوعی است. این محصول ۳۰ ویژگی را از صورت و چهره افراد دریافت می‌کند و زمانی که راننده حالت خواب‌آلودگی به خود بگیرد، هشدار‌های لازم را به وی می‌دهد.
این مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: علاوه بر هشدار به خود راننده به اتاق کنترلی که راننده را رصد می‌کند نیز هشدار داده می‌شود تا از حوادث بعدی احتمالی جلوگیری کند.
حسینی گفت: دستگاه در یک معدن نصب شده و دوره آموزشی خود را گذرانده و به صورت عملیاتی در آنجا نصب شده است؛ به نظر می‌رسد ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه تا ۶ ماه آینده نصب شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های پایش رفتار رانندگان گفت: زاویه چشم‌ها، افتادگی شانه و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. «خواب» یک روند دینامیکی دارد و این طور نیست که فقط با باز و بسته شدن پلک‌ها به خواب راننده پی ببریم. داده‌هایی که از سال ۹۰ جمع‌آوری شده است براساس مدلی آموزش دیدند و زمانی که تشخیص داده شد که فرد خواب‌آلود است هشدار لازم را می‌دهند.
حسینی تصریح کرد: هشدار نیز به این صورت است که صندلی راننده شروع به لرزش خواهد کرد و آلارم‌های صوتی نیز فعال و به اتاق کنترل نیز هشدار لازم داده می‌شود.  
به گفت حسینی، دستگاه تشخیص خواب‌آلودگی راننده به همراه سیستم هشداردهی، یکی از فناوری‌های جدید در راستای افزایش ایمنی است که برای نظارت و تشخیص علائم خواب‌آلودگی، هشیاری، خستگی و حواس‌پرتی راننده طراحی شده است.
این محقق عنوان کرد: این دستگاه از سنسور‌ها و الگوریتم‌های مختلف برای تجزیه و تحلیل رفتار راننده استفاده می‌کند تا از تصادفات ناشی از اختلال هوشیاری جلوگیری کند. همچنین اتصال این دستگاه به سیستم نظارتی و سامانه پایش و تحلیل رفتار راننده توسط هوش مصنوعی، این امکان را برای استفاده‌های جمعی و صنعتی در صنایع و حمل و نقل‌های غیرشخصی فراهم می‌آورد.
وی با بیان اینکه این محصول می‌تواند برای کاربرد‌های عمومی، صنعتی و ناوگان‌ها از جمله ماشین‌آلات معادن، اتوبوس‌های بین شهری و مسافری و... فواید زیادی داشته باشد، گفت: سیستم نظارتی ادغام شده در این سامانه، این امکان را فراهم می‌سازد تا بدون دخالت نیروی انسانی و نظارت مستقیم فردی، داده‌های تمامی رانندگان موجود در سیستم توسط هوش مصنوعی تحلیل شود و خروجی‌ها به صورت آمار‌های قابل استفاده و مفید در دسترس پیمانکاران و کارفرمایان قرار بگیرد.
حسینی با اشاره به قابلیت‌ها و مزایای کلی دستگاه تشخیص خواب‌آلودگی راننده گفت: دستگاه‌های تشخیص خواب راننده نقش مهمی در به حداقل رساندن چنین پیشامد‌هایی دارند. برای رانندگانی که در سفر‌های طولانی یا یکنواخت هستند، استفاده از این دستگاه باعث اطمینان از هوشیاری و تمرکز رانندگان در جاده و همچنین افزایش بهره‌وری آنها می‌شود.  
مدیر تحقیق و توسعه شرکت ادامه داد: این دستگاه‌ها به طور مداوم رفتار و الگو‌های رانندگی راننده را کنترل می‌کنند تا انحرافاتی که ممکن است نشان‌دهنده خواب‌آلودگی باشد را تشخیص دهد. هنگامی که علائم خواب‌آلودگی تشخیص داده می‌شود، دستگاه هشدار‌هایی بی‌درنگ و لحظه‌ای را برای بازگرداندن توجه راننده به جاده ایجاد می‌کند.
به گفته وی، این دستگاه‌ها اطلاعات مربوط به هوشیاری راننده را در طول زمان ثبت می‌کنند که می‌توان برای تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد از آنها استفاده کرد. این ویژگی به‌ویژه برای مدیریت ناوگان‌ها بسیار باارزش است.
کد خبر 102030120.571
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیتشخیص خواب آلودگی
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ