اخبار بین المللی

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1403/1/26

توسعه پارچه هوشمند که انرژی خود را از بدن انسان تأمین می‌کند

آینده پارچه های هوشمند مانند چیزی خارج از تخیلی به نظر می رسد: از تی شرت هایی که چندین پیام را نشان می دهند تا فرش هایی که حضور شما را حس می کنند. اکنون محققان می گویند فیبری ساخته اند که دقیقاً می تواند این کارها را انجام دهد و حتی نیازی به باتری ندارد. این پارچه ها انرژی خود را با کمک بدن انسان تامین می کنند.
محققان چینی فیبرهای الکترونیکی ساخته اند که انرژی الکترومغناطیسی موجود در جو را با کمک بدن انسان استخراج می کند. در واقع بدن انسان به بخشی از مدار این پارچه های هوشمند تبدیل می شود.
این فناوری فیبر الکترونیکی با بدن انسان جفت می شود و به این ترتیب، به تراشه یا باتری الکترونیکی نیاز ندارد.
تولیدکنندگان چینی می گویند که این پارچه ها می توانند کاربردهای زیادی داشته باشند.
هنگامی که انرژی الکترومغناطیسی در داخل فیبر جریان می یابد، فیبر آن را به اشکال دیگر انرژی تبدیل می کند. به عنوان مثال، به نور یا امواج رادیویی. بنابراین وقتی بدن انسان پارچه های ساخته شده از این الیاف را لمس می کند، می توانند روشن شوند یا سیگنال های الکتریکی ارسال کنند.
با کنترل جنبه های مختلف سیستم، مانند سطح فیبر در تماس با بدن یا تغییر قطر فیبر، می توان این سیگنال ها را برنامه ریزی کرد. دستگاه های الکترونیکی می توانند این سیگنال های مختلف را دریافت کرده و هر کدام را به یک فرمان خاص ترجمه کنند.
دانشمندان می گویند که الیاف آنها بر یکی از چالش های بزرگ ادغام سیستم های الکترونیکی با پارچه ها غلبه می کند: نیاز به قطعات سخت.
یکی از اولین محصولاتی که توسط دانشمندان چینی تولید شد، یک صفحه نمایش پارچه ای پوشیدنی است که دارای صفحه کلید پارچه ای نیز می باشد. این دستگاه می تواند به افرادی که مشکلات شنوایی دارند کمک کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنند. دانشمندان همچنین یک کنترلر پارچه ای برای بازی های ویدیویی ساخته اند.
آنها فرشی لمسی ایجاد کرده اند که در زیر پا می درخشد و می تواند در تاریکی نور فوری را ارائه دهد. اما کاربرد جالب تر آن این است که سیگنال های مختلفی را به دستگاه های خانگی مانند کولر، چراغ ها و بلندگوها ارسال می کند.
به گفته ی دیجیاتو محققان چینی نتایج پروژه خود را در مجله Science منتشر کرده اند. این الیاف از سه لایه تشکیل شده است که همگی از مواد ارزان قیمت، بادوام، قابل شستشو و ضد تعریق ساخته شده اند.
آنها می گویند این پارچه های هوشمند را می توان در روبات ها و اندام های مصنوعی روباتیک استفاده کرد. از اطلاعات لمسی این پارچه ها می توان برای درک بهتر فعل و انفعالات بین انسان و اشیاء اطرافشان استفاده کرد. نظارت مداوم بر سلامت فردی یکی دیگر از مزایای این الیاف است.
محققان می گویند که قبلاً موفق به تولید انبوه این فیبرهای الکترونیکی شده اند. کیفیت و لطافت این پارچه ها مانند پارچه های معمولی است و مرحله بعدی استفاده از آنها در تولید لباس، حوله، فرش و … می باشد.
کد خبر 212030126.560
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیپارچه هوشمندپژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ