گزارشات

مشاهده آرشیو
اشتراک گذاری خبر:
1401/4/20

چگونه هوش مصنوعی به مبارزه با جرایم سایبری کمک می کند؟

متدولوژی‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) در پاسخ به این چالش بی‌سابقه برای کمک به تیم‌های امنیت اطلاعات هوش مصنوعی برای مقابله با نقض داده‌ها و تهدیدات امنیت سایبری توسعه یافته‌اند.
طبق نظرسنجی موسسه تحقیقاتی Capgemini، تقریباً 69٪ از مشاغل احساس می کنند هوش مصنوعی نقش فعالی در مبارزه با انواع مختلف جرایم سایبری ایفا می کند. با پیشرفت فناوری در هر دو جهت، تغییرات در حملات سایبری روز به روز در حال افزایش است . در نتیجه، کسب و کارها به فکر پیاده سازی هوش مصنوعی در امنیت سایبری هستند.
تهدیدات در دنیای سایبری
دنیای سایبری گسترده و عمیق است. میلیاردها وب سایت و خدمات میزبانی شده بر روی پلتفرم های مختلف در سراسر اکوسیستم اینترنت وجود دارد. به همان اندازه که راه اندازی حضور در دنیای آنلاین آسان است، حفظ امنیت داده ها آسان نیست و کار سختی است.
برخی از تهدیدات سایبری مکرر که بومیان دنیای آنلاین با آن مواجه هستند عبارتند از:

• فیشینگ — ایمیل های جعلی که اطلاعات شخصی و اطلاعات امنیتی را درخواست می کنند.

• نرم افزارهای مخرب، مانند باج افزار، فایل ها را رمزگذاری می کند و آنها را برای باج نگه می دارد.

• حملات انکار سرویس وب سایت (DDOS) که گاهی اوقات با اخاذی به دنبال می‌آیند.

• هک کردن حساب‌های متدولوژی روش‌شناسی امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) شخصی یا تجاری.

• داده های داخلی یا نقض امنیت در یک سازمان یا کسب و کار.

جرایم سایبری می تواند یک کار چالش برانگیز برای کارشناسان امنیتی باشد. فناوری‌های در حال تکامل می‌توانند امنیت داده‌ها و حملات سایبری را حتی سخت‌تر کنند. هکرها در حال یافتن راه‌های جدیدی برای شکستن پروتکل‌های تعیین‌شده و سرقت اطلاعات حیاتی هستند که اغلب باج می‌خواهند.
پیاده سازی هوش مصنوعی در امنیت
هوش مصنوعی به عنوان یک جایگزین قابل اعتماد برای مقابله با تهدیدات دنیای سایبری ظهور کرده است. یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای ردیابی فعالیت‌های غیرقانونی و بد نیت با مقایسه عملکرد نهادها در یک محیط مشابه استفاده می‌شوند، هوش مصنوعی در سیستم‌های امنیتی اغلب برای تشخیص "خوب" از "بد" استفاده می‌شود. سیستم‌های امنیتی پیشرفته‌تر هوش مصنوعی می‌توانند با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها و کمک به جمع‌کردن فعالیت‌های مرتبط که ممکن است نشانه‌ای از رفتار مشکوک توسط اشخاص ناشناس باشد، فراتر از تشخیص رفتار خوب یا بد عمل کنند.
کسب‌وکارها از هوش مصنوعی و مدل‌های مبتنی بر یادگیری ماشین برای راه‌اندازی معماری شبکه برای جلوگیری از جرایم سایبری و مهار حملات استفاده می‌کنند. قابلیت‌های امنیتی هوش مصنوعی، زمانی که با اطلاعات/رفتارهای جدید یا ناآشنا مواجه می‌شوند، «یادگیری» بر اساس رفتار قبلی، زمینه و بینش‌های سریع و عملی را فراهم می‌کند. از جمله استنتاج منطقی بر اساس زیرمجموعه‌های داده ناکافی بالقوه و ارائه چندین راه‌حل برای یک مشکل شناخته‌شده تا به تیم‌های امنیتی اجازه دهد تا بهترین مسیر عمل را انتخاب کنند.
هنگامی که سیستم‌های امنیتی سنتی کند و ناکارآمد هستند، رویکردهای هوش مصنوعی، معماری کلی امنیتی و عملکرد آن را با ارائه حفاظت بیشتر در برابر انواع فزاینده حملات سایبری پیچیده، افزایش می‌دهند. فرآیندهای تجاری و نتایج مالی در حال حاضر برای شرکت هایی که از هوش مصنوعی در فرآیندهای داخلی و خارجی خود استفاده کرده اند، بهبود یافته است. استفاده از راه‌حل‌های امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز به سرعت بخشیدن به رشد مدل‌های امنیتی مبتنی بر داده در دامنه‌ها کمک کرده است.
نتیجه
در آینده نزدیک، ما بر این باوریم که هوش مصنوعی قادر به پیش‌بینی رویدادها و ارائه اقدامات پیشگیرانه در زمینه امنیت سایبری خواهد بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که استفاده گسترده از اقدامات متقابلی وجود داشته باشد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد به راحتی نفس بکشند و در صورت حمله سایبری آماده بمانند.
علاوه بر این، از نظر امنیت سایبری، هوش مصنوعی قادر خواهد بود حملات پیچیده را شناسایی کند، آنها را متوقف کند و با شناسایی هویت مجرمان سایبری و اقدام علیه آنها از تلاش‌های آتی جلوگیری کند. همچنین، ما می‌توانیم انتظار سیستم‌های تشخیص خودکار پیشرفته را داشته باشیم که بدون هزینه‌های عملیاتی قابل توجهی که اکنون وجود دارد، حملات را با احتمال بالا کشف می‌کنند. در کنار این، در دسترس بودن تجزیه و تحلیل ریشه آسیب‌پذیری نرم‌افزار خودکار که می‌تواند علت وجود نقص امنیتی و نحوه رفع آن را تعیین کند نیز پیش‌بینی می‌شود. انتظار می رود بسیاری از پیشرفت های جدید در حوزه امنیت سایبری پدیدار شود در حالی که یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی همچنان جایگزین ترجیحی برای مبارزه با جرایم سایبری هستند.
 
امتیاز دهی