سلامت و تغذیه
اشتراک گذاری خبر:
1403/1/19

برچسبی که به افراد مبتلا به اختلالات گفتاری قدرت دوباره صحبت کردن می‌دهد

محققان از یک برچسب رونمایی کرده‌اند که می‌تواند به افراد مبتلا به اختلالات صوتی کمک کند تا دوباره صحبت کنند. این برچسب با استفاده از هوش مصنوعی، حرکات ماهیچه‌های گلوی فرد را به گفتار تبدیل می‌کند.

این دستاورد در مطالعه‌ای در مجله Nature Communications توسط محققان مستقر در ایالات متحده منتشر شده است.

برچسبی که به پوست متصل می‌شود، حرکات ماهیچه‌های حنجره را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها توسط الگوریتم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی پردازش و به گفتار تبدیل می‌شوند. سپس، یک پخش‌کننده صوتی، جملاتی را که فرد قصد گفتن آن‌ها را دارد با صدای بلند پخش می‌کند.

البته نمونه اولیه فعلی فقط می‌تواند عبارات از پیش ضبط شده خاصی را پخش کند.

Ziyuan Che، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، به خبرگزاری فرانسه گفت که این برچسب بدون نیاز به دریافت ارتعاشات تارهای صوتی فرد کار می‌کند و می‌تواند به بازیابی گفتار افراد مبتلا به تارهای صوتی آسیب‌دیده کمک کند.

نزدیک به یک سوم افراد در طول زندگی خود از یک اختلال صوتی رنج می‌برند. درمان‌های موجود برای مشکلات جدی صدا، مانند دستگاه حنجره الکتریکی، می‌تواند ناخوشایند، ناراحت‌کننده یا تهاجمی باشد.

این برچسب ضد آب تقریباً به اندازه یک سکه بزرگ است و تنها هفت گرم وزن دارد.

در آزمایش این دستگاه، از هشت داوطلب بدون اختلال صدا خواسته شد که هم صحبت کنند و هم پنج جمله مانند «کریسمس مبارک»، «دوستت دارم» یا «بهت اعتماد ندارم» را زمزمه کنند. آنها عبارات را هنگام ایستادن، راه رفتن و دویدن خواندند تا نشان دهند که برچسب در حال حرکت هم می‌تواند کار کند.

بر اساس این مطالعه، دستگاه تقریباً در ۹۵ درصد مواقع آنچه را که داوطلبان می‌گفتند، به دقت پیش‌بینی می‌کرد.

البته این دستگاه در تشخیص بعضی از کلمات مشکل دارد و نمونه اولیه هنوز سال‌ها تا در دسترس قرار گرفتن بالقوه بیماران فاصله دارد.

تمام جملاتی که در حال حاضر توسط دستگاه قابل پخش است باید از قبل ضبط شده باشند، که کاربرد دستگاه را محدود می‌کند.

با این حال، الگوریتم‌های پیشرفته‌تر به برچسب اجازه می‌دهد تا حرکات ماهیچه حنجره را بدون نیاز به پیش ضبط سیگنال‌های صوتی ترجمه کند.

برچسبی با استفاده از هوش مصنوعی به افراد مبتلا به اختلالات صوتی کمک می‌کند تا دوباره صحبت کنند.

این برچسب حرکات ماهیچه‌های حنجره را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و الگوریتم هوش مصنوعی آنها را به گفتار تبدیل می‌کند.

نمونه اولیه فعلی فقط می‌تواند عبارات از پیش ضبط شده را پخش کند، اما الگوریتم‌های پیشرفته‌تر امکان ترجمه حرکات عضلات را بدون نیاز به پیش‌ضبط فراهم می‌کنند.

این برچسب می‌تواند به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که از اختلالات صوتی رنج می‌برند، کمک کند.

کد خبر 201030119.691

هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیاختلالات گفتاری
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر