حمل و نقل
اشتراک گذاری خبر:
1402/6/6

تصویربرداری پلاک‌های خودرو با الگوریتم هوش مصنوعی ممکن شد

محققان کشورمان با استفاده از روش‌های الگوریتم هوش مصنوعی موفق شدند پلاک‌های قرائت‌شده را تبدیل به متن کنند.
محمدمهدی ابراهیمی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به اینکه در حوزه نرم‌افزار‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی و پردازش تصویر فعالیت داریم به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: نرم‌افزار‌های کنترل تردد خودرو، نرم‌افزار باسکول با بهره‌گیری از تکنیک‌های روز برنامه‌نویسی مدیریت بانک‌های اطلاعاتی از محصولات مهم این شرکت است.
ابراهیمی با بیان اینکه نرم افزار مدیریت پارکینگ یکی از جامع‌ترین نرم‌افزار‌ها در کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این نرم‌افزار علاوه‌بر سهولت در استفاده با قابلیت مقایسه خودکار خودرو هنگام ورود و خروج از پارکینگ، امنیت خودرو‌ها را به‌خوبی تأمین می‌کند.
وی با اشاره به سامانه احراز هویت، مطرح کرد: در این سامانه احراز هویت توسط پلاک‌خوانی خودکار، کارت بارکددار، کارت آر‌اف‌آی‌دی، آنتن برد بلند و یا ترکیبی از آن‌ها انجام می‌شود.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه شماره پلاک یکی از مناسب‌ترین اقلام اطلاعاتی جهت احراز هویت خودروهاست، مطرح کرد: این سامانه خودکار می‌تواند به‌تن‌هایی در امر ورود و خروج نظارت و مدیریت کند.
به گفته وی، این سامانه تصویری از خودروی عبوری اخذ می‌کند و سپس با استفاده از الگوریتم‌های پردازش تصویر پیشرفته شماره پلاک خودرو را استخراج می‌کند.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: این نرم‌افزار قابلیت تعیین انواع جواز تردد، اتصال دوربین‌های اضافه، کنترل چراغ راهنمایی و عملکرد تحت شبکه را دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه نرم‌افزار‌ها با دوربین‌هایی که در محل نصب می‌شود، اقدام به تصویربرداری از خودرو‌ها می‌کند، اظهار کرد: پلاک‌های خودرو با استفاده از روش‌های الگوریتم هوش مصنوعی تصویربرداری و پلاک‌های قرائت‌شده تبدیل به متن می‌شود. پلاک‌های ثبت‌شده نیز در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: پلاک‌های ثبت‌شده در سیستم با لیست پلاک‌های مجاز و غیرمجاز مطابقت داده می‌شود. این سامانه قادر است تمام تردد‌های ثبت‌شده را به صورت تفکیک‌شده در روزی خاص نیز نمایش دهد.
وی یادآور شد: با استفاده از مدار کنترل راهبند و اتصال آن به نرم‌افزار کنترل تردد خوردو می‌توان کنترل هوشمندانه راهبند، در برقی و… را مکانیزه کرد.
به گفته ابراهیمی، هسته پلاک‌خوانی توسط این نرم‌افزار با دقت ۹۷ درصد پیاده‌سازی شده است. نرم‌افزار‌ها قابلیت ادامه فعالیت خود به صورت آفلاین را نیز دارند.
ابراهیمی با بیان اینکه سیستم‌ها در بدترین شرایط شبکه در صورت قطعی دوربین‌ها نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اظهار کرد: بومی‌سازی محصولات با قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه، امکان سفارشی‌سازی و تغییر نرم‌افزار از ویژگی‌های شاخص این نرم‌افزار ایرانی است.
وی خاطرنشان کرد: فرآیند سفارشی‌سازی به‌طور کامل طبق نیاز مشتریان انجام می‌شود و نمونه‌های خارجی این نرم‌افزار قابلیت قرائت پلاک‌های ایرانی را ندارد و دقت پایینی در کاراکتر‌های فارسی دارند. تقریبا ۳۰۰ هزار کاراکتر به عنوان آموزش به سیستم القا شده و این امر موجب شده تا دقت خوبی در پلاک‌خوانی داشته باشد.
کد خبر 103020606.571

 
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیتصویربرداری پلاک خودرو
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر