حمل و نقل
اشتراک گذاری خبر:
1402/10/11

رانندگی امن با یک سازوکار هوش مصنوعی

محققان با درس گرفتن از بخش «بادام‌واره» مغز درباره آینده‌نگری و پیش‌بینی خطر و رانندگی محتاطانه اقدام به طراحی یک شبکه عصبی خاص برای ایجاد حس ترس در سامانه‌های رانندگی خودکار کرده‌اند تا ایمنی رانندگی را افزایش دهند.
رانندگی در زمستان یا در شرایط توفانی می تواند موجب احساس ترس و در نتیجه احتیاط بیشتر شود؛ حال سوال این است که آیا می‌توان نوعی از احساس مشابه ترس و رانندگی محتاطانه را در درون یک خودروی بدون راننده برنامه‌ریزی کرد؟ تحقیقات جدید حاکی از پاسخ مثبت به این سوال است. سیستم‌های هوش مصنوعی می توانند با وارد کردن ویژگی‌های عصبی مشابه آنچه انسان ها در زمان احساس ترس تجربه می‌کنند، به رانندگان محتاط‌تر و ایمن‌تری تبدیل شوند.
در حقیقت، محققان کشف کردند که این شگرد می تواند به یک سامانه رانندگی خودکار هوش مصنوعی کمک کند تا عملکرد ایمن‌تری نسبت به سامانه‌های مشابه داشته باشد.
«چن لو  استاد و مدیر آزمایشگاه «تحقیقات خودکار» در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سنگاپور به طراحی این سامانه جدید کمک کرده است. او خاطرنشان کرد که در سال های اخیر حوزه‌های نوروساینس و روان‌شناسی کاوش های عمیق‌تری در حیطه فعالیت‌های داخلی مغز انسان از جمله درباره «بادام‌واره‌» (amygdala) انجام داده‌اند. بادام‌واره بخشی از مغز است که احساسات را تنظیم می‌کند.
به گفته لو، ترس از حیث بقا احتمالا اساسی‌ترین و مهم‌ترین احساس در انسان ها و حیوانات است. وی خاطرنشان کرد که مطالعات روان‌شناسی و علوم عصبی حاکی است که نه تنها ترس بلکه تخیل و پیش بینی وضعیت‌های خطرناک نیز در بقا نقش ایفا می کنند.
این محقق افزود: ما در نتیجه چنین بینش‌هایی یک پارادایم هوش ماشینی مانند مغز طراحی کردیم که بتواند حس ترس را کسب کند و از این طریق ایمنی را ارتقا دهد.
به گفته ی سیناپرس ، این ماموران رانندگی خودکار ابداع شده توسط تیم تحقیقاتی «لو» یاد گرفتند که چگونه از طریق پیش بینی با سناریوهای خطرناک کنار بیایند و به این ترتیب احتمال تصمیمات یا اقدامات خطرناک سیستم کاهش پیدا می کند.
لو و تیم تحقیقاتی او در این مطالعه شبکه عصبی خاص ابداعی خود موسوم به FNI-RL را از طریق شبیه‌سازی آزمایش کردند و آن را با ۱۰ سیستم رانندگی خودکار دیگر مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که این شبکه عصبی عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر ماموران (کارگزاران) هوش مصنوعی دارد.
وی خاطرنشان کرد که این آزمایش ها در مراحل اولیه کار هستند و کارهای بسیار بیشتری باید انجام شود تا بتوان این سامانه را مثلا در یک شرکت خودروسازی به کار گرفت.
 کد خبر 203021011.548
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیرانندگی امن
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر