امنیت
اشتراک گذاری خبر:
1402/11/4

معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: لزوم تدوین مقررات برای حفاظت از داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، گفت: در آینده هوش مصنوعی برای کشور با چالش های زیادی روبرو هستیم، یکی از موارد بحث اشتراک گذاری دیتا است؛ چالشی که تمام دنیا با آن روبرو است و ما نیز باید مقررات لازم را برای حفاظت از داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی تدوین کنیم، طرحی که در مجلس نیز مطرح شده است و نمایندگان نیز پیگیر تدوین آن هستند.
به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم «هم اندیشی پیرامون الزامات قانونی هوش مصنوعی» با حضور نمایندگانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز پژوهش های مجلس، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، حوزه علمیه، مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، ستادکل نیروهای مسلح، بنیاد ملی نخبگان و تنی چند از اساتید دانشگاه‌ها و مدیران شرکت‌های خصوصی در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
علی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در این نشست با اشاره به سابقه ورود به هوش مصنوعی در بخش حاکمیت کشور، بیان کرد: زمانی که تصمیم بر راه اندازی مرکز هوش مصنوعی در پژوهشگاه ICT گرفته شد، ابتدا نگاه اصلی ما نیازهای زیرساختی این حوزه بود که با گذشت زمان، اقدامات قابل توجهی در بخش حاکمیت هوش مصنوعی انجام شد.
وی همچنین با اشاره به آینده پیش روی این حوزه، اظهار کرد: در آینده هوش مصنوعی برای کشور با چالش های زیادی روبرو هستیم، یکی از موارد بحث اشتراک گذاری دیتا است؛ چالشی که تمام دنیا با آن روبرو است و ما نیز باید مقررات لازم را برای حفاظت از داده‌ها در حوزه هوش مصنوعی تدوین کنیم، طرحی که در مجلس نیز مطرح شده است و نمایندگان پیگیر تدوین آن هستند.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات در ارتباط با تدوین سند هوش مصنوعی و مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است، خاطرنشان کرد: طی این چند سال علم سنجی های فراوانی در این حوزه در پژوهشگاه به انجام رسیده که موضوع قابل توجه این است که مراکز علمی و دانشگاهی ما در حوزه هوش مصنوعی روی مطالبی فعالیت می کنند که نیاز امروز کشور نیست و این موضوع به دلیل عدم وجود مقررات اولیه است.
وی، گفت: زمانی که بررسی می کنیم متوجه می شویم که اقدامات زیادی در این خصوص انجام نداده ایم و از آنجایی که از منظر حقوقی مبدع این فناوری نیستیم، همین مساله چالش ها را دوچندان می کند.
انصاری، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای من این است که کمک کنیم در شورا و مرکز هوش مصنوعی که در معاونت علمی ریاست جمهوری مستقر است، اقدامات موثری را انجام دهیم و احکام قانونی آن را به تصویب برسانیم.
وی، ادامه داد: پیشنهاد دیگر بنده این است که ابهامات را مانعی برای توسعه هوش مصنوعی ندانیم، چراکه دنیا با تمام ابهامات فعالیت خود در این حوزه را ادامه می دهد، البته در حوزه هوش مصنوعی احتمال رخ دادن حوادث پیش بینی نشده وجود دارد و هر چقدر برای تکمیل مقررات دست نگه داریم، فرصت ها را از دست خواهیم داد.
وی، اشاره کرد: وزارت ارتباطات در این خصوص چندین تکلیف دارد که یکی از آنها توسعه زیرساخت های پردازش سریع است که در پژوهشگاه ارتباطات دنبال می شود و در این راستا بخش خصوصی را نیز برای همکاری ترغیب کرده ایم و معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این زمینه به دنبال منابع است.
معاون وزیر ارتباطات، بیان کرد: تکلیف دیگر وزارت ارتباطات توسعه هوشمندسازی است؛ چراکه صنایع در کشور تشنه استفاده از هوش مصنوعی هستند و سوء مدیریت های زیادی در این بخش وجود دارد که در همین حال نفوذ فناوری هایی همچون هوش مصنوعی به کاهش و مدیریت هزینه های ملی کمک خواهد کرد.
انصاری در پایان خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم که با همکاری مجلس و معاونت علمی ریاست جمهوری کمک کنیم که نفوذ فناوری هایی از جمله هوش مصنوعی را در صنایع افزایش دهیم، ارزش افزوده آن برای توسعه علمی مفید و تاثیرگذار خواهد بود.
کد خبر 102021104.556
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیدکتر علی اصغر انصاری
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر