تجارت و کسب و کار
اشتراک گذاری خبر:
1402/1/27

موفقیت ChatGPT در پیش‌بینی نوسانات قیمت سهام

اگرچه هوش مصنوعی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند، اما قادر است به سرمایه‌گذارانی که به دنبال پیش‌بینی تغییرات در بازار سهام هستند، کمک زیادی کند. این ادعا بر اساس نتایج پژوهش‌های دو محقق دانشگاه فلوریدا مطرح شد که تلاش کرده‌اند با قرار دادن اخبار در اختیار این بات، قیمت سهام در مدت پیش‌رو را مورد سوال قرار دهند.
به گفته ی ای تی ایران ،طی پژوهش انجام شده، بیش از ۵۰ هزار تیتر خبری درباره شرکت‌ها که به اکتبر سال ۲۰۲۱ برمی‌گشت، در اختیار چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT قرار گرفت. سپس از این بات خواسته شد تا مشخص کند که این تیترها چه تاثیری(خوب، بد یا بدون تاثیر) بر قیمت سهام شرکت‌ها می‌گذارند. در گام بعد، این دو محقق برای تحلیل ChatGPT امتیازاتی را در نظر گرفتند. در این بررسی، تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها در یک روز بعد مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که این چت‌بات هوش مصنوعی توانست در مقایسه با روش‌های سنتی پیش‌بینی تغییرات ارزش سهام که از اطلاعات تیترها و شبکه‌های اجتماعی استخراج می‌شد، عملکرد بهتری داشته باشد. به گفته این دو محقق دانشگاه فلوریدا، نتایج این بررسی از توانایی ChatGPT بر پیش‌بینی تغییرات ارزش سهام شرکت‌ها حکایت دارد. الخاندرو لوپز-لیرا، یکی از این پژوهشگران به وب‌سایت اینسایدر گفت: وقتی از ChatGPT استفاده می‌کنید، استفاده از دیگر روش‌های سنتی برای پیش‌بینی نوسانات توجیهی ندارد.
با این حال، لوپز-لیرا بر این نکته نیز تاکید می‌کند که اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌توانند در این حوزه کمک‌رسان باشند، اما سرمایه‌گذاران باید از اتکای صرف به این ابزارها خودداری کنند؛ چراکه حوزه‌های مختلفی وجود دارد که در پیش‌بینی نوسانات بازار تاثیرگذار است و هوش مصنوعی هنوز در این حوزه‌ها بهبود نیافته است.
به گفته این دو محقق، یکی از محدودیت‌های ابزارهایی چون ChatGPT در پیش‌بینی دقیق، این است که به اینترنت متصل نیستند و بنابراین نمی‌توانند از آخرین اطلاعات موجود در تحلیل‌های خود استفاده کنند. لوپز-لیرا گفت: در حال حاضر، ChatGP به داده‌هایی فراتر از تاریخ آموزش خود در سپتامبر ۲۰۲۱ دسترسی ندارد و این یعنی، ابزار هوش مصنوعی OpenAI با ترندهای اخیر بازار، اخبار یا تحولاتی که می‌توانند تاثیر قابل توجهی بر قیمت سهام و تصمیم‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشند، آشنا نیست.
یکی دیگر از مشکلات این بات هوش مصنوعی، عدم توانایی آن در پردازش متون و اعداد بسیار زیاد است. به گفته لوپز-لیرا، ChatGPT قادر به پردازش مقادیر زیادی از داده‌های عددی ‌مانند اطلاعات حسابداری شرکت‌ها نیست. این تحلیلگر گفت که پرداختن به این محدودیت‌ها و نگرانی‌ها می‌تواند قابلیت پیش‌بینی در ChatGPT را به‌طور قابل توجهی افزایش یابد.
کد خبر 206020127.577
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیسرمایهسهام
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر