کشاورزی
اشتراک گذاری خبر:
1402/6/4

آبیاری هوشمند بوستان ها با استفاده از هوش مصنوعی

یکی از از پژوهشگران دانشگاه واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنولوژی روز دنیا موفق به طراحی و تولید سیستم آبیاری هوشمند شده است؛ با آبیاری هوشمندانه میزان هدر رفت آب در آبیاری سنتی فضای سبز به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند.
به گزارش سیناپرس، سیستم آبیاری هوشمند بوستان ها و فضای سبز با استفاده از تکنولوژی های روز  دنیا ( از جمله هوش مصنوعی، شبکه حسگرهای هوشمند، مسیریابی هوشمند ارتباطی) اقدام به یافتن بهینه ترین میزان آبیاری برای گونه های مختلف گیاهی موجود در پارک می کند. سپس میزان آب مورد نیاز را در بازه های مختلف بخش بندی و توسط ایستگاه ها مدیریت می کند.
با آبیاری هوشمندانه میزان هدر رفت آب در آبیاری سنتی فضای سبز ( از جمله آبیاری در ساعات گرم، آبیاری بی رویه و …) به صورت چشمگیری کاهش می یابد.
سیستم پیاده سازی و مدیریت آبیاری توسط ایستگاه هایی نصب شده در بخش های مختلف بوستان انجام می شود. هر ایستگاه بنابر به نیازتعدادی حسگر اندازه گیری متصل به آن را کنترل می کند.
داده های به دست آمده در این ایستگاه توسط ایستگاه مرکزی جمع آوری شده و به سرور پردازش و مانیتورینگ ارسال می شود. سرور نیز با جمع آوری داده ها از منابع مختلف همانند داده های هواشناسی، داده های زیستی گونه های موجود در بوستان، داده های حسگرها و … با استفاده از هوش مصنوعی، بهترین زمان و میزان آبیاری را مشخص می کند.
گفتنی است، این طرح توسط میر یوسف حسینی، یکی از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است.
107020604.548
مرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیهوش مصنوعیآبیاری هوشمند
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر