سرگرمی و ورزش
اشتراک گذاری خبر:
1401/8/29

گجت ابداعی محقق ایرانی برای جلوگیری از غرق شدن شناگران

گروهی از پژوهشگران استرالیایی به رهبری محقق ایرانی گجتی پوشیدنی ابداع کرده اند که به غریق نجات ها کمک می کند به سرعت فرد غرق شده را نجات دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، هرچند غریق های نجات در استخرها نقش مهمی در نجات جان شناگرها دارند اما گاهی اوقات آنها به سختی می توانند تمام شناگران تحت نظارتشان را رصد کنند.
در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه مکوایر به رهبری محسن اسدنیا پژوهشگر ایرانی یک گجت پوشیدنی جدید ابداع کرده اند که در صورت غرق شدن کاربر پیام هشداری می فرستد.
در حال حاضر نمونه اولیه این گجت حجیم و بزرگ APPTRAKK نام دارد و مجهز به حسگرهای مختلفی است که ضربان قلب، اکسیژن خون و الگوی حرکات وی و همچنین عمق آبی که در آن قرار دارند را ردیابی می کند.
تمام این داده ها به طور مداوم به وسیله یک سیستم هوش مصنوعی موجود در گجت، پردازش می شوند. این سیستم با خوانش داده ها مشخص می کند فرد مذکور در حال غرق شدن است یا خیر.
اگر فرد در حال غرق شدن باشد، یک ماژول فرستنده وای فای روی گجت، آزاد می شود و روی سطح آب می آید. در مرحله بعد سیگنال هایی به اپلیکیشنی ارسال می کند که روی موبایل یا تبلت غریق نجات نصب شده است. در این حالت هر دو دستگاه (ماژول فرستنده و تبلت یا موبایل) پیام هشداری منتشر می کنند و مکان شناگر در استخر را نمایش می دهند.
ارسال آن سیگنال از دستگاهی که زیر آب قرار دارد، احتمالاً کارآمد نخواهد بود زیرا امواج رادیویی در آب به خوبی حرکت نمی کنند.
البته با توجه به عوامل مختلف مانند سن و میزان آمادگی بدنی فرد، ضربان قلب و نشانگرهای دیگر که نشاندهنده غریق بودن فرد هستند، احتمالا برای همه افراد یکسان نیستند. به همین دلیل آستانه پارامترهای موجود اپلیکیشن این گجت را می توان به طور دستی برنامه ریزی کرد تا از زنگ هشدار اشتباه جلوگیری کرد.
علاوه برآنکه می توان از این دستگاه در استخرهای عمومی استفاده کرد، والدین نیز می توانند آن را برای مراقبت از کودکانشان در استخرهای خانگی نیز به کار گیرند.
تحقیقی درباره این گجت اخیراً در ژورنال «سنسورز» منتشر شده است.
کد خبر 116010829.236

 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر