علم و فناوری
اشتراک گذاری خبر:
1402/12/13

انویدیا گرافیک ۱۰۰۰ واتی برای هوش مصنوعی می‌سازد

انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی پرقدرتی می‌سازد که احتمالاً توان مصرفی‌اش به ۱٬۰۰۰ وات خواهد رسید.
دل، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرور در دنیا، جزئیاتی از پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید انویدیا را اعلام کرده است که با تمرکز بر پردازش‌های هوش مصنوعی ساخته می‌شوند و بلک‌ول (Blackwell) نام دارند.
به‌گفته‌ی دل‌، توان مصرفی مدل‌های جدید گرافیک انویدیا به حداکثر ۱٬۰۰۰ وات می‌رسد که ۴۰ درصد بیشتر از نسل قبل است. دل برای خنک‌سازی این پردازنده‌های پرقدرت مجبور است روشی نوآورانه به‌کار بگیرد.
انویدیا فعلاً جزئیات رسمی بلک‌ول را اعلام نکرده است و نمی‌دانیم این معماری دقیقاً چه پیشرفت‌هایی درمقایسه‌با نسل فعلی تجربه می‌کند.
پردازنده‌ی گرافیکی H100 که برپایه‌ی لیتوگرافی سفارشی کلاس چهار نانومتری تولید شده است، توان مصرفی حدود ۷۰۰ وات دارد؛ البته با احتساب توان حافظه‌ی HBM و ابعادش به ۸۱۴ میلی‌مترمربع می‌رسد.
گفته می‌شود که گرافیک نسل بعدی انویدیا برای جایگزینی با H100 مبتنی‌بر لیتوگرافی سفارشی کلاس سه نانومتری خواهد بود. با درنظرگرفتن توان سرسام‌آور تراشه و نیاز به سیستم خنک‌کننده‌ی ویژه، منطقی است اگر فکر کنیم که B100 با طراحی دو تراشه‌ای ساخته می‌شود. انویدیا پیش‌تر این نوع طراحی را استفاده نکرده است.
طراحی دو تراشه‌ای باعث می‌شود B100 سطح بیشتری داشته باشد تا بتوان آن را راحت‌تر خنک کرد. اینتل و AMD قبلاً معماری چند تراشه‌ای را استفاده کرده‌اند؛ بنابراین، آنچه انویدیا انجام می‌دهد، در صنعت تراشه بی‌سابقه نیست.
به گفته ی زومیت ، وقتی بحث به پردازش‌های هوش مصنوعی و حوزه‌ی HPC می‌رسد، قدرت پردازشی در واحد فلاپس و توان موردنیاز برای ارائه‌ی آن قدرت پردازشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مهم است که چگونه به شیوه‌ی بهینه از همه‌ی قدرت ارائه‌شده بهره بگیرند؛ اما توسعه‌دهندگان سخت‌افزار به نحوه‌ی خنک‌کردن تراشه اهمیت می‌دهند.
دل به‌عنوان شرکت سخت‌افزاری، می‌گوید راهکاری توسعه داده که از همه‌ی رقبا بهتر است و می‌تواند به بهینه‌ترین شیوه‌ی ممکن تراشه را خنک کند. دل گفته است عرضه‌ی تراشه‌ی B200 به این شرکت امکان می‌دهد که توان مهندسانش را به‌رخ بکشد. فعلاً مشخص نیست که قیمت GPU جدید انویدیا چقدر خواهد بود.
کد خبر 212021213.569
هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیانویدیا
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر