صنایع دفاعی
اشتراک گذاری خبر:
1402/6/19

هوش مصنوعی در حال متحول‌ کردن جنگ‌ها است

برخی از کارشناسان فناوری بر این باورند که توسعه دهندگان نرم افزار تجاری مبتکرانه ای که اکنون وارد بازار تسلیحات شده اند، سلطه صنعت دفاعی سنتی را که گاهی اوقات با سرعت یخبندان سلاح های بزرگ تولید می کند، به چالش می کشند.
هنوز خیلی زود است که بگوییم سلاح‌های بزرگ و با خدمه انسان مانند زیردریایی‌ها یا هلیکوپترهای شناسایی، مسیر جنگ‌ناو را که با افزایش قدرت هوایی منسوخ شده بود، طی کنند. اما روبات‌های هوایی، زمینی و زیر آب، با همکاری انسان‌ها، نقش مهمی در جنگ بازی می‌کنند.
شواهدی این تغییر بزرگ در حال حاضر از جنگ در اوکراین آشکار شده است. در آنجا، حتی تیم‌های ابتدایی از انسان‌ها و ماشین‌هایی که بدون خودمختاری قابل توجه با هوش مصنوعی کار می‌کنند، در حال تغییر شکل میدان نبرد هستند. به گفته تحلیلگران نظامی که این درگیری را مطالعه می کنند، هواپیماهای بدون سرنشین ساده و کنترل از راه دور، میزان مرگبار توپخانه، راکت و موشک در اوکراین را تا حد زیادی بهبود بخشیده اند.
کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع ایالات متحده، در یک سخنرانی در 28 اوت در کنفرانسی در مورد فناوری نظامی در واشنگتن گفت که قابلیت های نظامی سنتی "ضروری باقی می ماند." اما او خاطرنشان کرد که درگیری اوکراین نشان داده است که فناوری نوظهور توسعه یافته توسط شرکت های تجاری و غیر سنتی می تواند "در دفاع در برابر تهاجم نظامی مدرن تعیین کننده باشد."
گزارش ویژه رویترز که امروز منتشر شد به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند انقلابی در تسلیحات، جنگ و قدرت نظامی ایجاد کند.
بر اساس گفته‌ی تحلیلگران نظامی، نیروهای روسیه و اوکراین به‌صورت روزافزون در حال ادغام سلاح‌های سنتی با هوش مصنوعی، سیستم تصویربرداری ماهواره‌ای، سیستم‌های ارتباطی و همچنین مهمات هوشمند هستند.
برخی از استراتژیست های نظامی خاطرنشان کرده اند که در این درگیری، هلیکوپترهای تهاجمی و ترابری آنقدر آسیب پذیر شده اند که تقریباً   اثری از آن‌ها در آسمان ناحیه‌های جنگی دیده نمی‌شودو اکنون نقش آنها به طور فزاینده ای به هواپیماهای بدون سرنشین واگذار می شود.
میک رایان، ژنرال سابق ارتش استرالیا که تفسیرهای منظمی در مورد درگیری منتشر می کند، گفت: «سیستم های هوایی بدون سرنشین قبلاً هلیکوپترهای شناسایی خدمه را از بسیاری از مأموریت های خود خارج کرده اند. همچنین شاهد جایگزینی ناظران زمینی توپخانه با پهپادها هستیم.»
کد خبر 214020619.075
هوش مصنوعيمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیجنگ
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر