صنایع دفاعی
اشتراک گذاری خبر:
1402/7/17

هوش مصنوعی با پهپادهای بدون سرنشین برای کشف مواد منفجره همکاری می کند

آژانس دفاع اروپا (EDA) در پیشرفتی برای تحقیقات دفاعی، با موفقیت نشان داده است که چگونه هوش مصنوعی (AI) و سیستم‌های بدون سرنشین می‌توانند برای شناسایی مواد منفجره و بمب‌های دست ساز (IEDs) در سناریوهای مختلف با هم کار کنند.
پهپاد‌ها و «یو جی وی» (UGV‌)ها به‌طور مستقل برای جست‌وجوی ماکت‌های مواد منفجره و بمب‌های دست‌ساز، از جمله مهمات منفجر نشده، در مناطق روستایی و شهری هماهنگ شدند. این تظاهرات بخشی از پروژه ۱.۵۵ میلیون یورویی، هوش مصنوعی برای تشخیص ادوات انفجاری یا «ایدد» (AIDED) بود که توسط اقدام مقدماتی تحقیقات دفاعی (PADR) در فراخوان سال ۲۰۱۹ تأمین شد.
اقدام مقدماتی تحقیقات دفاعی پیشروی صندوق دفاع اروپا (EDF) توسط کمیسیون اروپا نظارت می‌شود. پروژه تشخیص ادوات انفجاری توسط کنسرسیومی متشکل از چهار نهاد مدیریت می‌شود که توسط خدمات کاربردی فضایی بلژیک و آلمان هدایت می‌شود.
هدف این پروژه دستیابی به سطح آمادگی فناوری (TRL) از سه تا چهار بود، به این معنی که سیستم در یک محیط مربوطه آزمایش شده است اما هنوز برای عملیاتی شدن کامل نیاز به توسعه بیشتر دارد. این نمایش نشان داد که سیستم به این سطح از بلوغ رسیده است و می تواند وظایف پیچیده ای را با کمترین مداخله انسانی انجام دهد.
این سیستم از حسگرهای مختلفی برای تشخیص استفاده می کند، مانند EMI (فلز یاب EM)، که می تواند اشیاء فلزی را در زیر زمین یا داخل اشیاء پیدا کند.
رادار نفوذی زمینی که می تواند دقت بیشتری ارائه دهد اما به حرکات حامل حساس است.
طیف‌سنجی شکست ناشی از لیزر از یک پرتو لیزر قدرتمند برای ایجاد یک پلاسمای کوچک از ناحیه استفاده می‌کند تا توسط یک طیف‌سنج آنالیز شود، و یک حسگر بزرگ‌تر برای شناسایی در نهایت وسیله انفجاری استفاده می‌شود.
این سیستم همچنین از شبکه‌های عصبی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند که می‌توانند از داده‌ها برای هر نوع پردازش سیگنال حسگر یاد بگیرند. شبکه‌های عصبی بر روی مجموعه داده‌های برچسب‌گذاری‌شده به‌دست‌آمده در طول پروژه آموزش داده شدند. علامت‌گذاری تشخیص‌ها توسط حسگرهای مختلف بخش مهمی از آزمایش‌ها بود، زیرا بهبودهای ایجاد شده توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی را نشان می‌داد.
حسگرهای دیگری برای الگوریتم‌های محلی‌سازی و نقشه‌برداری برای ناوبری ربات و مقابله با موقعیت‌هایی مانند زمانی که سیستم موقعیت‌یابی جهانی رد یا تخریب می‌شود، استفاده شد. کنسرسیوم با چالش هایی مانند حساسیت برخی از حسگرها به رطوبت خاک و حرکات حامل، حساسیت سیستم ها به دماهای بالا و دقت ناوبری مواجه بود. این کنسرسیوم همچنین سیستم «تشخیص و اجتناب» خود را برای جلوگیری از برخورد بین پهپادهایی که در ارتفاعات بسیار پایین پرواز می‌کنند برای شناسایی خوب و UGV‌ها نشان دادند.
این نمایش نقطه عطفی برای پروژه AIDED بود که نشان داد چگونه می توان از هوش مصنوعی در چندین جنبه از یک محیط عملیاتی سیستم های بدون سرنشین، مانند برنامه ریزی ماموریت، ناوبری خود، کار تیمی و شناسایی وسایل انفجاری به طور موثر استفاده کرد. این پروژه همچنین نشان داد که چگونه همکاری اروپا می تواند قابلیت های دفاعی و نوآوری را افزایش دهد.
پروژه AIDED با پروژه جدیدی به نام AIDEDex که از فراخوان صندوق دفاع اروپا 2022 انتخاب شده است، دنبال خواهد شد و به تلاش ها بر روی سیستم های بدون سرنشین زمینی و هوایی برای شناسایی تهدیدهای پنهان ادامه خواهد داد. پروژه جدید 48 ماه طول خواهد کشید و شش شریک از پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در آن شرکت خواهند داشت.
آژانس دفاع اروپا از تمامی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در بهبود قابلیت‌های دفاعی خود حمایت می‌کند. آژانس به‌عنوان یک تسهیل‌کننده برای وزارتخانه‌های دفاع که مایل به مشارکت در پروژه‌های توانایی مشترک هستند، به مرکز همکاری دفاعی اروپا با تخصص و شبکه‌هایی تبدیل شده که طیف وسیعی از قابلیت‌های دفاعی را در برمی‌گیرند.
کد خبر 214020717.027
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیپهپاد
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر