هنر و طراحی
اشتراک گذاری خبر:
1402/4/13

هوش مصنوعی می‌تواند افراد معلول را به تجربه بی‌واسطه هنر نزدیک‌تر کند

پتانسیل خلاق هوش مصنوعی می‌تواند با از بین بردن موانع حسی و فیزیکی پیش روی افراد معلول برای رسیدن به هنر، این فناوری را به ابزار توانمندی تبدیل کند که هنر را به افراد دارای معلولیت نزدیک‌تر کند.
دانشمندان امیدوارند که هوش مصنوعی بتواند موانع را در دو حوزه مجزا کمتر کند: از یک طرف از طریق تسهیل خلق هنری توسط افراد معلول و از طریق دیگر از طریق بهبود دسترسی به موزه‌ها و امکانات نمایشگاهی که اغلب شرایط مناسبی برای بازدید افراد معلول ندارند.
مانوئل دلگادو در مصاحبه با EFE توضیح داد که «مشکل اصلی آنها این است که مثلاً آثار هنری خود در دسترس افراد دارای مشکلات بینایی قرار ندارند و موزه‌ها طوری طراحی نشده‌اند که افراد معلول بتواند اطلاعاتی که آنها را در طول فرایند تجربه و لذت بردن از یک اثر هنری هدایت و راهنمایی می‌کند به آسانی به دست بیاورند.
کارشناس‌ها معتقدند که از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی می‌توان برای نفع مشترک و کمک به افراد معلول و مشارکت دادن کامل آنها در فرایند گذار دیجیتال از جمله در عرصه هنری استفاده کرد.
سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند تبدیل متن به کلام را برای تولید راهنماهای صوت تسهیل کنند واگرچه دلگادو گفت که این فناوری هنوز در تمام موزه‌ها منتشر نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود که موزه‌های بزرگ با هتر به افراد معلول برای بهره‌گیری از موزه‌ها بردارند.
دلگادو گفت: تصور کنید که یک راهنمای صوتی شامل یک حسگر حرکتی باشد که می‌داند یک دیوار کجا قرار دارد یا کجا باید پیچید؛ این حسگر نه تنها آثار هنری بلکه راه و جهت‌ها را نیز نشان می‌دهد و این می‌تواند تجربه ورود به یک موزه را برای فردی که دارای نقص بینایی است تغییر بدهد و به این ترتیب نیاز به یک فرد دیگر برای این که همه چیز را برای این افراد توضیح بدهد نیز مرتفع می‌شود. 
کد خبر 217020413.491
هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمعلولانهنر
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر