حقوقی
اشتراک گذاری خبر:
1402/9/12

هوش مصنوعی مولد مهمترین چالش در قانون‌گذاری اتحادیه اروپا

شش منبع به رویترز گفتند که قانونگذاران اتحادیه اروپا نمی توانند در مورد نحوه تنظیم سیستم هایی مانند ChatGPT به توافق برسند، زیرا این تهدیدی برای قوانین مهمی است که هدف آن کنترل هوش مصنوعی (AI) است.
این منابع که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات از ذکر نام آن‌ها خودداری شده، گفتند: مذاکره‌کنندگان مدل‌های بنیادی، هوش مصنوعی مولد را مانع اصلی مذاکرات بر سر قانون هوش مصنوعی پیشنهادی اتحادیه اروپا دانستند.
مدل‌های بنیادی مانند آنچه توسط OpenAI با پشتیبانی مایکروسافت (MSFT.O) ساخته شده، سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که بر روی مجموعه‌های بزرگی از داده‌ها آموزش دیده‌اند و توانایی یادگیری از داده‌های جدید برای انجام وظایف مختلف را دارند.
پس از دو سال مذاکره، این لایحه در ژوئن به تصویب پارلمان اروپا رسید. پیش نویس قوانین هوش مصنوعی اکنون باید از طریق جلسات بین نمایندگان پارلمان اروپا، شورا و کمیسیون اروپا مورد توافق قرار گیرد.
کارشناسان کشورهای اتحادیه اروپا روز جمعه برای بررسی موضع خود در مورد مدل‌های بنیاد، دسترسی به کدهای منبع، جریمه‌ها و سایر موضوعات ملاقات خواهند کرد، در حالی که قانون‌گذاران پارلمان اروپا نیز در حال جمع شدن برای نهایی کردن موضع خود هستند.
اگر آن‌ها نتوانند به توافق برسند، این قانون به دلیل کمبود وقت پیش از انتخابات پارلمانی اروپا در سال آینده به تعویق می‌افتد.
در حالی که برخی از کارشناسان و قانونگذاران یک رویکرد سطحی را برای تنظیم مدل های پایه پیشنهاد کرده اند که به عنوان مدل هایی با بیش از 45 میلیون کاربر تعریف می شود، برخی دیگر گفته اند که مدل های کوچکتر نیز می توانند به همان اندازه خطرناک باشند.
اما بزرگترین چالش برای دستیابی به توافق از سوی فرانسه، آلمان و ایتالیا وارد شده است که به جای داشتن قوانین سخت، به سازندگان مدل‌های هوش مصنوعی اجازه می‌دهند خود تنظیم شوند.
منابع به رویترز گفتند، در نشست وزرای اقتصاد این کشورها در 30 اکتبر در رم، فرانسه ، ایتالیا و آلمان را متقاعد کرد که از این پیشنهاد حمایت کنند.
به گفته منابع، تا آن زمان، مذاکرات به آرامی پیش می رفت و قانونگذاران در چندین حوزه درگیری دیگر مانند تنظیم مقررات هوش مصنوعی پرخطر، مصالحه کردند.
کسب‌وکارهای اروپایی مایلند برای سال آینده برنامه‌ریزی کنند و بسیاری می‌خواهند درباره قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در سال 2024 اطمینان حاصل کنند.
منابع به رویترز گفتند، دیگر موضوعات معلق در مذاکرات شامل تعریف هوش مصنوعی، ارزیابی تاثیرات حقوق اساسی، استثنائات اجرای قانون و استثنائات امنیت ملی است.
کد خبر 218020912.085
هوش مصنوعيمرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعیمرکز هوش مصنوعیاتحادیه اروپا
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر