آمازون بهتازگی استارتاپ نوپای “Bee” را که در زمینه تولید پوشیدنیهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت دارد، خریداری کرده است. این خبر را «ماریا د لوردس زولو»، همبنیانگذار Bee، در لینکدین منتشر کرد و شرکت آمازون نیز آن را تأیید کرده، هرچند معامله هنوز نهایی نشده است.
Bee محصولی دارد شبیه دستبند فیتبیت، به قیمت ۵۰ دلار (به همراه اشتراک ماهانه ۱۹ دلاری) و همچنین اپلیکیشنی برای اپل واچ. این دستگاه همه صداهایی که میشنود را ضبط میکند — مگر اینکه کاربر آن را بهصورت دستی در حالت بیصدا قرار دهد. هدف Bee از این قابلیت، تبدیل مکالمات روزمره به یادآورها، فهرستهای کار، و دستیار دیجیتال شخصی است.
Bee در تلاش است نسخهای ابری از گوشی کاربران بسازد تا این دستبند هوشمند به اطلاعات و نوتیفیکیشنها دسترسی داشته باشد؛ چیزی شبیه یک نسخه مکمل از تلفن همراه. این فناوری، کاربر را در زندگی روزمره همراهی کرده و همچون «یادآور شخصی باهوش» عمل میکند.
در حالی که بسیاری از پوشیدنیهای مجهز به هوش مصنوعی بهدلیل نگرانیهای امنیتی مورد انتقاد قرار گرفتهاند، Bee مدعی است که فایلهای صوتی را ذخیره یا برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی استفاده نمیکند. همچنین کاربران میتوانند اطلاعات خود را هر زمان که بخواهند حذف کنند. Bee در حال کار روی قابلیتهایی است که به کاربر اجازه میدهد بر اساس مکان یا موضوع، مرزهایی برای توقف یادگیری دستگاه تعریف کند.
با این حال، پس از انتقال مالکیت به آمازون، مشخص نیست که این سیاستهای نسبتاً سختگیرانه تا چه حد حفظ خواهد شد. بهویژه آنکه پیشتر، آمازون بهدلیل افشای اطلاعات کاربران در محصولات دیگر مانند دوربینهای امنیتی Ring، با انتقادها و حتی پروندههای قضایی مواجه شده بود.
در شرایطی که شرکتهایی مانند OpenAI و Meta روی سختافزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی کار میکنند، و اپل نیز احتمالاً عینک هوشمند مبتنی بر AI در دست توسعه دارد، خرید Bee توسط آمازون نشانهای است از جدی شدن رقابت در این بازار نوظهور. تفاوت اصلی Bee با رقبایی مانند Humane AI در قیمت مقرونبهصرفه آن است؛ جایی که Humane AI Pin با قیمت ۴۹۹ دلار شکست خورد، Bee با قیمتی ده برابر کمتر توانسته توجه کاربران کنجکاو را جلب کند.
کد خبر ۲۱۲۰۴۰۵۰۴.۰۲۶
منبع : تک کرانچ