اروپا در مسیر توسعه جنگندههای بدون سرنشین گام برداشت؛ شرکت نوپای هلسینگ جت سیاِی-۱ را به عنوان یک «مطالعه طراحی در ابعاد کامل» معرفی کرده است. این هواپیما که با هوش مصنوعی «سنتور» مجهز شده، در رده وزنی ۳ تا ۵ تن قرار دارد و قرار است به عنوان یک جت چندمنظوره خودمختار برای سرعتهای زیرصوت طراحی شود. هدف اصلی هلسینگ، تولید یک جنگنده تمامعیار با همکاری تأمینکنندگان اروپایی است.
سیاِی-۱ میتواند به صورت انفرادی یا در قالب گروههای جنگندههای بدون خلبان و حتی در کنار جنگندههای سرنشیندار پرواز کند. طراحی این هواپیما بر دو اصل خودمختاری و مقیاسپذیری تمرکز دارد و آزمایشهای اولیه آن در کارخانه شرکت گروب ایرکرفت آغاز شده است؛ کارخانهای که هلسینگ اخیراً خریداری کرده و تجربه تولید هواپیماهای آموزشی را در اختیار دارد.
با وجود وعدههای هلسینگ، جزئیات فنی مانند تسلیحات، موتور یا هزینه هر واحد هنوز مشخص نیست و تنها اشاره شده که قیمت آن «کسر کوچکی» از یک جنگنده مدرن خواهد بود. مدیران هلسینگ تأکید میکنند که این پروژه، بخشی از سرمایهگذاری صدها میلیون یورویی و مشارکت گسترده در سراسر اروپا است.
تورستن رایل، مدیرعامل هلسینگ، میگوید: «جتهای جنگنده بدون سرنشین به ابزاری کلیدی برای حفظ برتری هوایی و امنیت اروپا تبدیل خواهند شد. با سیاِی-۱ مطمئن خواهیم شد که وابستگی به طرفهای ثالث نخواهیم داشت.» استیفانی لینگمان، مدیر ارشد حوزه هوایی هلسینگ، هم خاطرنشان میکند که آینده جنگندههای رزمی در سامانههای خودمختار و هوشمند نهفته است.
با این حال، تحلیلگران به چالشهای اخلاقی و نظارتی اشاره میکنند: چه کسی کنترل تصمیمات مرگبار این جنگندهها را بر عهده خواهد داشت و چگونه ایمنی و پاسخگویی تضمین میشود؟ خودمختاری هسته مرکزی سیاِی-۱ است، اما همین ویژگی، بزرگترین پرسش اخلاقی آن نیز محسوب میشود.
هلسینگ با سیاِی-۱ اروپا، نه تنها به دنبال رقابت با غولهای دفاعی آمریکا است، بلکه قاره سبز را به سرمایهگذاری گسترده در هوش مصنوعی رزمی و توسعه سامانههای نوین فراخوانده و پرسشی اساسی مطرح میکند: چه کسی یا چه چیزی آینده آسمانها را کنترل خواهد کرد؟
کد خبر ۲۱۴۰۴۰۷۰۷.۸۱۷
منبع:هلسینگ ای آی
1 دیدگاه در “اروپا وارد عصر جنگندههای بدون خلبان شد”
Such a simple yet powerful message. Thanks for this.