فناوری جدید به هوش مصنوعی چشمانی شبیه انسان می دهد

فناوری جدید به هوش مصنوعی چشمانی شبیه انسان می دهد
فهرست مطالب

محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا (UCF) دستگاهی برای هوش مصنوعی ساخته اند که عملکرد شبکیه چشم را تقلید می کند.
این تحقیق ممکن است منجر به هوش مصنوعی پیشرفته ای شود که می تواند فوراً آنچه را که می بیند شناسایی کند، مانند توصیف خودکار عکس های گرفته شده با دوربین یا تلفن. این فناوری همچنین می تواند در ربات ها و وسایل نقلیه خودران استفاده شود.
این فناوری همچنین از نظر دامنه طول موج هایی که می تواند درک کند، از ماوراء بنفش تا نور مرئی و طیف مادون قرمز، بهتر از چشم عمل می کند.
توانایی آن در ترکیب سه عملیات مختلف در یک عملیات به منحصر به فرد بودن آن کمک می کند. فناوری تصویر هوشمند موجود در حال حاضر، مانند آنچه در خودروهای خودران وجود دارد، نیاز به پردازش داده، به خاطر سپردن و سنجش جداگانه دارد.
محققان ادعا می کنند که با ادغام این سه روش، دستگاه طراحی شده توسط UCF بسیار سریعتر از فناوری موجود است. با وجود صدها دستگاهی که بر روی یک تراشه با عرض یک اینچ نصب می شوند، این فناوری نیز بسیار فشرده است.
این فناوری بر اساس کار قبلی تیم تحقیقاتی که دستگاه‌های مغز مانندی را ایجاد کردند که می‌توانند هوش مصنوعی را در مناطق دورافتاده و فضا فعال کنند، گسترش می‌یابد.
روی می‌گوید: «ما دستگاه‌هایی داشتیم که مانند سیناپس‌های مغز انسان عمل می‌کردند، اما با این حال، مستقیماً به آنها تصویر نمی‌دادیم. اکنون، با افزودن قابلیت سنجش تصویر به آن‌ها، دستگاه‌های سیناپس‌مانندی داریم که با سنجش، پردازش و تشخیص همزمان تصاویر، مانند «پیکسل‌های هوشمند» در دوربین عمل می‌کنند.»
مولا اسلام می‌گوید: برای وسایل نقلیه خودران، تطبیق‌پذیری دستگاه امکان رانندگی ایمن‌تر را در طیف وسیعی از شرایط از جمله در شب فراهم می‌کند.
اسلام افزود: «اگر شب‌ها در وسیله نقلیه خودران خود باشید و سیستم تصویربرداری خودرو فقط در یک طول موج خاص، مثلاً طول موج مرئی، کار کند، آنچه در جلوی آن است را نخواهد دید .با دستگاه ما، در واقع می تواند در کل وضعیت را ببیند.»
او می‌گوید: «هیچ دستگاهی مانند این گزارش نشده است که بتواند همزمان در محدوده فرابنفش و طول موج مرئی و همچنین طول موج مادون قرمز کار کند، بنابراین این منحصربه‌فردترین نقطه فروش برای این دستگاه است.
کلید این فناوری، مهندسی سطوح نانومقیاس است که از دی سولفید مولیبدن و دی‌تلورید پلاتین ساخته شده‌اند تا امکان حس چند طول موج و حافظه را فراهم کند.
محققان دقت دستگاه را با داشتن حس و تشخیص یک تصویر با طول موج مختلط آزمایش کردند – عدد فرابنفش “۳” و قسمت مادون قرمز که تصویر آینه‌ای از رقم است که در کنار هم قرار گرفتند تا “۸” را تشکیل دهند. آنها نشان دادند که این فناوری می تواند الگوها را تشخیص دهد و آنها را به عنوان “۳” در ماوراء بنفش و “۸” در مادون قرمز شناسایی کند.

کد خبر ۲۱۵۰۱۰۴۲۹.۰۰۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: