یاندکس مدل زبانی هوش مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد

یاندکس مدل زبانی هوش مصنوعی خود را در دسترس عموم قرار داد
فهرست مطالب

شرکت فن‌آوری روسی Yandex (YNDX.O) روز پنجشنبه گفت که یک مدل زبان بزرگ در تحقیقات هوش مصنوعی را برای عموم آزاد ساخته است، به این امید که توسعه سریع‌تر و عمیق‌تر برخی از فناوری‌های هوش مصنوعی را ایجاد کند.
استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ، به یک روند کلیدی در توسعه هوش مصنوعی مبدل شده است. این مدل‌ها برنامه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند پاراگراف‌هایی معنادار را از متن استخراج کرده و مکالمه انسان را مورد تقلید قرار دهند.
یاندکس، مانند بسیاری از شرکت‌های روسی، از زمانی که مسکو در ۲۴ فوریه ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاد، چند ماه پرتلاطم را پشت سر گذارده است.
این شرکت که خطوط تجاری آن از جستجوی آنلاین گرفته تا تجارت الکترونیک و خدمات حمل و نقل هوایی را شامل می شود، در سه ماهه اول زیان دیده است، پیامدهای منفی احتمالی تحریم ها علیه روسیه را مشخص کرده و مدیر اجرایی و معاون اجرایی خود را از دست داده است.
متا پلتفرمز (META.O) روز چهارشنبه بزرگترین مدل هوش مصنوعی بدون محدودیت و منبع باز را منتشر کرد، یک مدل زبانی با ۶۶ میلیارد پارامتر، که یک مدل ۱۷۵ میلیارد پارامتری را در دسترس جامعه تحقیقاتی هوش مصنوعی قرار داده است.
اما یاندکس مدل عمومی بزرگ‌تری را ارائه کرده که YaLM ۱۰۰نام داشته و حاوی ۱۰۰ میلیارد پارامتر است. قرار است این مدل انگیزه‌ای برای توسعه بیشتر شبکه‌های عصبی مولد ایجاد کند.

کد خبر ۲۱۷۰۱۰۴۰۴.۰۷۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: