کاهش ۹۵ درصدی نیاز انرژی هوش مصنوعی با الگوریتمی جدید

کاهش ۹۵ درصدی نیاز انرژی هوش مصنوعی با الگوریتمی جدید
فهرست مطالب

یک تیم مهندسی از شرکت فناوری استنتاج هوش مصنوعی BitEnergy AI اعلام کرده است که روشی برای کاهش نیاز انرژی برنامه‌های هوش مصنوعی تا ۹۵ درصد یافته‌اند.

این گروه مقاله‌ای درباره تکنیک جدید خود در سرور پیش‌چاپ arXiv منتشر کرده است. با افزایش استفاده از برنامه‌های هوش مصنوعی، نیاز به انرژی و هزینه‌ها به طور قابل توجهی افزایش یافته است. برای مثال، ChatGPT روزانه به حدود ۵۶۴ مگاوات ساعت انرژی نیاز دارد که معادل برق ۱۸ هزار خانه آمریکایی است.

تیم BitEnergy AI با معرفی روشی به نام «ضرب ‌پیچیدگی خطی » که به جای استفاده از ضرب اعشاری پیچیده (FPM) از جمع اعداد صحیح بهره می‌برد، ادعا می‌کند که این روش نیاز به محاسبات را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد بدون اینکه عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. این روش به ویژه در محاسبات عددی سنگین، که نیاز به دقت بالا دارد، می‌تواند به کاهش مصرف انرژی کمک کند.

هرچند این روش مزایای قابل توجهی دارد، اما نیاز به سخت‌افزار متفاوتی نسبت به آنچه که در حال حاضر استفاده می‌شود دارد.

تیم تحقیقاتی همچنین اشاره کرده است که نوع جدیدی از سخت‌افزار طراحی و آزمایش شده است.

با این حال، هنوز نحوه مجوزدهی به این سخت‌افزار مشخص نیست و انتظار می‌رود که غول سخت‌افزاری مانند Nvidia که در بازار هوش مصنوعی تسلط دارد، واکنش‌های خود را نسبت به این فناوری جدید نشان دهد. اگر ادعاهای این شرکت تأیید شود، می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر سرعت پذیرش این تکنولوژی بگذارد.

کد خبر۲۲۰۰۳۰۷۳۰.۱۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *