شرکت‌های هوش مصنوعی چین با خلاقیت هزینه مدل‌ها را کاهش می‌دهند

شرکت‌های هوش مصنوعی چین با خلاقیت هزینه مدل‌ها را کاهش می‌دهند
فهرست مطالب

شرکت‌های هوش مصنوعی چین، از جمله ۰۱.ai، علی‌بابا و بایت‌دنس، در تلاشند هزینه‌های تولید مدل‌های رقابتی را کاهش دهند، در حالی که با محدودیت‌های ایالات متحده در دسترسی به تراشه‌های پیشرفته و بودجه‌های کمتر از رقبای غربی مواجه‌اند. استارتاپ‌هایی مانند ۰۱.ai و DeepSeek با تمرکز بر مجموعه‌های داده کوچک‌تر و استخدام مهندسان کامپیوتر با هزینه کم، قیمت‌ها را کاهش داده‌اند.

گروه‌های بزرگ‌تری مانند علی‌بابا، بایدو و بایت‌دنس نیز در یک جنگ قیمتی برای کاهش هزینه‌های “استنتاج” فعال شده‌اند. این هزینه‌ها، قیمت فراخوانی مدل‌های زبان بزرگ برای تولید پاسخ را شامل می‌شود و آن‌ها را بیش از ۹۰ درصد کاهش داده‌اند. علی‌رغم این که شرکت‌های چینی باید با ممنوعیت صادرات تراشه‌های پیشرفته انویدیا از سوی واشنگتن مقابله کنند، ۰۱.ai اعلام کرده است که با ساخت مدلی که با داده‌های کوچک‌تر آموزش دیده و به بهینه‌سازی سخت‌افزار خود پرداخته، هزینه‌های استنتاج را کاهش داده است.

لی کای‌فو، مدیر ۰۱.ai، گفته است که هدف این است که مدل‌هایی با هزینه‌های “پنج تا ۱۰ برابر کمتر” برای توسعه‌دهندگان ارائه دهند. این شرکت همچنین از رویکرد “مدل-کارشناس” استفاده می‌کند که در آن به جای آموزش یک مدل متراکم بر روی پایگاه داده‌های وسیع، شبکه‌های عصبی متعددی بر اساس داده‌های خاص صنعت آموزش می‌بینند.

با توجه به دشواری تأمین مداوم تراشه‌های پیشرفته، شرکت‌های هوش مصنوعی چینی در تلاشند تا با توسعه مجموعه‌های داده باکیفیت، خود را از رقبا متمایز کنند. لی همچنین اشاره کرده است که ۰۱.ai از روش‌های نوآورانه‌تری برای جمع‌آوری داده‌ها، از جمله اسکن کتاب‌ها و مقالات در اپلیکیشن وی‌چت استفاده می‌کند.

او اظهار داشت: “قدرت چین در ساخت سریع و مطمئن و ارزان است، نه در انجام بهترین تحقیقات پیشرفته.”

کد خبر۲۱۰۰۳۰۸۰۱.۱۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *