شرکت Anthropic اعلام کرد که ربات چت هوش مصنوعی خود، Claude، اکنون با سرویسهای Google Workspace ادغام شده و میتواند به اطلاعاتی نظیر ایمیلهای شما در Gmail، رویدادهای برنامهریزیشده در Google Calendar، و اسناد شما در Google Docs دسترسی پیدا کند و از آنها در پاسخگویی استفاده کند.
این قابلیت فعلاً بهصورت بتا و فقط برای مشترکین طرحهای Max، Team، Enterprise و Pro در دسترس است. همچنین مدیران حسابهای چندکاربره باید ابتدا این ادغام را در تنظیمات فعال کنند تا کاربران بتوانند حسابهای Google Workspace خود را به Claude متصل کنند.
پیش از این نیز رباتهای چت Gemini (متعلق به Google DeepMind) و ChatGPT (متعلق به OpenAI) با سرویسهای Workspace و Google Drive ادغام شده بودند، اما Anthropic یکی از نخستین شرکتهای مستقل هوش مصنوعی است که چنین ارتباط نزدیکی با ابزارهای بهرهوری گوگل برقرار کرده است.
به گفته Anthropic، هدف از این ادغام، ارائه پاسخهای شخصیسازیشدهتر توسط Claude است، بدون نیاز به بارگذاری مکرر فایلها یا نوشتن درخواستهای پیچیده. برای مثال، Claude میتواند ایمیلها و رویدادهای تقویم را بررسی کند تا تعهدات مهم را برای والدین مشخص کند، یا اطلاعات مربوط به تقویم مدارس، رویدادهای محلی و وضعیت آبوهوا را برای برنامهریزی خانوادهها جستوجو کند.
Claude هنگام ارجاع به محتوای Workspace، استناد درونخطی (inline citation) ارائه میدهد تا کاربر بداند اطلاعات از کجا آمده است.
هرچند Claude در حال حاضر نمیتواند ایمیل بفرستد یا رویدادها را در تقویم تنظیم کند، برخی نگرانیها در مورد حریم خصوصی و امنیت دادهها مطرح شده است. مشخص نیست Claude دقیقاً تا چه حد به اطلاعات Workspace کاربر دسترسی خواهد داشت یا آیا کاربر میتواند محدودیتی برای جستوجو در برخی ایمیلها یا اسناد خاص اعمال کند یا خیر.
در پاسخ به این نگرانیها، سخنگوی Anthropic اعلام کرده که این شرکت دادههای کاربران را برای آموزش مدلها استفاده نمیکند و برای دسترسی به سرویسهایی مانند Google Workspace احراز هویت و کنترلهای دسترسی سختگیرانهای در نظر گرفته شده است.
در کنار این ادغام، Anthropic همچنین قابلیت جدیدی به نام Claude Research را معرفی کرده که میتواند با جستوجوهای متعدد در وب، پاسخهای تحلیلی و دقیقتری تولید کند. این ویژگی که رقیبی برای ابزارهای تحقیقاتی عمیق شرکتهایی مانند OpenAI و گوگل محسوب میشود، فعلاً برای کاربران طرحهای Max، Team و Enterprise در آمریکا، ژاپن و برزیل عرضه شده و بهزودی به طرح Pro نیز اضافه خواهد شد.
این بهروزرسانیها بخشی از تلاش گسترده Anthropic برای جذب کاربران بیشتر به برنامههای اشتراکی Claude است؛ هرچند Claude در حال رشد است و طبق دادههای SimilarWeb در ماه مارس به ۳.۳ میلیون کاربر وب رسیده، اما همچنان در مقایسه با ChatGPT کاربران کمتری دارد.
کد خبر ۲۰۲۰۴۰۱۳۰.۰۲۶
منبع: تک کرانچ