در گزارشی جدید از دانشگاه آکسفورد، تغییرات قابلتوجهی در نحوه یادگیری و تفکر نسل نوجوانان به واسطه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این تحقیق که شامل ۲۰۰۰ دانشآموز بریتانیایی بین ۱۳ تا ۱۸ سال است، مشخص شد که ۸۰ درصد از این نوجوانان از ابزارهای هوش مصنوعی برای انجام تکالیف خود استفاده میکنند.
این دانشآموزان میگویند که این ابزارها به آنها کمک میکند که “سریعتر فکر کنند” و “سوالات دشوار را حل کنند”، اما کارشناسان هشدار میدهند که این سرعت ممکن است به قیمت کاهش عمق تفکر آنها تمام شود. اریکا گالیا، مدیر مرکز علوم عصبی آموزشی اروپا، خاطرنشان میکند که دانشآموزان امروز در حال یادگیری همزمان با ماشینها هستند و ممکن است در پیروزی بر پیچیدگیهای ایدهها، عمق تفکر مستقل خود را از دست بدهند.
نوجوانان تحت عنوان “نسل بومی هوش مصنوعی” توصیف شدهاند که در کنار الگوریتمها بزرگ شدهاند. در حالی که بیش از ۹۰ درصد آنها اعتقاد دارند هوش مصنوعی به رشد مهارتهای تحصیلیشان کمک کرده، ۶۰ درصد نیز معتقدند که این ابزارها به شیوههای دیگر به تواناییهای آنها آسیب میزنند.
خیلی از دانشآموزان از وابستگی خود به این ابزارها صحبت میکنند و خواستار راهنماییهای واضحتری از معلمان در استفاده مسئولانه از آن هستند. پژوهشگران آکسفورد بر این باورند که سیستمهای آموزشی باید بهگونهای تکامل یابند که همزمان با هوش مصنوعی، به تفکر مستقل دانشآموزان نیز توجه کنند.
هدف نهایی آموزش همچنان ثابت است: “تفکر مستقل و خلاقانه.” در عصر چتجیپیتی و پاسخهای آنی، ممکن است نسل جدید یادگیرندگان در هوش مصنوعی مهارت پیدا کنند، اما اگر بهطور صحیح راهنمایی نشوند، ممکن است به تفکر “سنتز شده” و سطحی دچار شوند که نیاز به عمق واقعی یادگیری دارد.
کد خبر ۲۱۲۰۴۰۷۲۸.۲۳۰
منبع: بیزنس اینسایدر