اعمال حکمرانی با تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی

اعمال حکمرانی با تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی
فهرست مطالب
دکتر مهدی عزیزی از مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در زمینه هوش مصنوعی رشد کنیم باید به عنوان یک کشور مستقل و مسلمان استاندارسازی ملی در این زمینه انجام دهیم.
دکتر مهدی عزیزی از مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات آنا پیرامون حکمرانی هوش مصنوعی در ایران گفت: اگر بخواهیم حکمرانی هوش مصنوعی را در کشور پیاده کنیم از ملزومات و اقدامات زیرساختی این است که قانون‌گذاری و استاندارسازی داشته باشیم، اما فعلا نه قوانین و الزاماتش وجود دارد و نه استاندار‌های لازم را داریم، اما در دنیا کشور‌های پیشرو مثل چین، آلمان و اتحادیه اروپا  برای حکمرانی یکسری قوانین و مقررات تعیین کردند و استاندار‌های مختلفی در نظر گرفتند.
وی در ادامه افزود: با بررسی انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در زمینه هوش مصنوعی رشد کنیم به عنوان یک کشور مستقل و مسلمان نیاز به استاندارسازی داریم. در قدم اول باید استاندارملی هوش مصنوعی داشته باشیم و قدم بعدی مشارکت در تدوین استاندار‌های دنیا است که باید انجام دهیم و در قدم سوم خودمان استاندارد بنویسم و به دنیا عرضه کنیم.
مجری پروژه تدوین استاندارد‌های ملی هوش مصنوعی ادامه داد: در بحث رعایت اخلاق، حریم خصوصی و مسیئولیت پذیری هوش مصنوعی ما باید با توجه به تفاوتی که بین دین اسلام و سایر ادیان وجود دارد موازین اسلامی را در نظر بگیریم و ملاحظات خاصی را داشته باشیم. پس این موضوع ایجاب می‌کند که استاندار ویژه کشور‌های اسلامی را تدوین کنیم همچنین در برنامه داریم که استاندار خاص خودمان را داشته باشیم و با مشارکت کشور‌های اسلامی این استاندار‌ها را تدوین کنیم. این استاندار سازی برای صادرات خدمات و محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی لازم است. اهمیت استاندارسازی در حوزه سخت افزار، نرم افزار، داده‌ها، اخلاق و هوش مصنوعی، آزمون و بازار است.

  از صادرات محصولات  هوش مصنوعی تا اعمال حکمرانی با استانداردسازی

عزیزی گفت: ما برای توسعه صادرات و خدمات هوش مصنوعی به استانداردسازی نیاز داریم، از طرف دیگر برای اعمال حکمرانی و ایجاد چارچوب قوانین، استاندارد لازم است. همچنین برای صادرات محصول باید طبق قوانین استانداری خاصی انجام شود که مجبور شدیم برخی از استاندار‌های بین المللی را تصویب کنیم تا انشالله برای صادرات به مشکل بر نخوریم. در حال حاضر این استاندارها توسط کشور‌هایی مثل امریکا، چین، آلمان و اتحادیه اروپا و ژاپن تعریف شدند و بقیه کشور‌ها از این قوانین تمکین می‌کنند.
وی افزود: با بررسی بالغ بر ۲۰۸ استاندارد بین المللی حوزه هوش مصنوعی در دنیا و با توجه به نیازمندی‌ها و اولویت بندی در کشورقرار شد ۳۴ استاندارد ملی را تنظیم و تدوین کنیم که این استاندارها مدل‌های گوناگونی دارد. برخی از آنها جنس پذیرش است یعنی عینا استانداردی که در دنیاست را ترجمه می‌کنیم، برخی استاندارها دارای چند منبع هستند و قرار است برخی را خودمان ابداع و به دنیا عرضه کنیم. اکنون وارد این فاز شده‌ایم که استاندار چند منبع را داشته باشیم یا استاندار‌های جدیدی ایجاد کنیم.
تدوین ۱۰ پیش نویس استاندارد هوش مصنوعی/مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی
دکتر عزیزی افزود: در حال حاضر پیش نویس ۱۰ استاندارملی را تدوین کرده‌ایم که به مرور در کمیته ملی استاندارد و در سازمان ملی استاندارد مطرح و تصویب می‌شود. اکنون نیمی از فرایند طی شده و چند روز آینده اعلام عمومی می‌شود.
عزیزی اظهار کرد: همچنین کمیته فرعی متناظر هوش مصنوعی را در پژوهشگاه ارتباطات ایجاد کردیم که مرجعیت تدوین استاندار‌های هوش مصنوعی در سطح ملی بین المللی خواهد بود. علاوه بر ایت قرار است در تدوین استاندار‌های بین المللی مشارکت داشته باشیم؛ یعنی قبل از انتشار استاندار‌های بین المللی با توجه به فرهنگ و مذهب مواردی که در استاندار‌ها هست به چالش بکشیم و نقطه نظراتمان در استاندارد دخیل کنیم تا بتوانیم مطابق با خواست خودمان آن‌ها را تغییر دهیم. چون اگر از همان اول نقطه نظرات خودمان را بگوییم استاندار‌های بین المللی مطابق نظر و مورد تائید خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر مرکز ملی هوش مصنوعی به عنوان قطب استاندارسازی هوش مصنوعی افتتاح شدعه و قرار است مطابق با خواسته‌ها و سفارشات  استاندار‌های مختلفی تصویب و لوایحی نوشته شود. تاکنون نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور توسط پژوهشگاه ارتباطات نوشته شد و بعد نظام فنی و اجرایی  پروژه هوش مصنوعی در راستای دو پروژه قبلی شکل گرفته است.
عزیزی بیان کرد: کشور‌های مثل تاجیکستان، پاکستان و افغانستان و … می‌توانند استاندارد‌های ما به عنوان استاندارد خودشان بپذیرند تا صادرات به راحتی انجام شود. فعالین حوزه هوش مصنوعی در چین نخبگان ایرانی هستند، اگر بتوانیم با آنها ارتباط بگیریم این عقب افتادگی قابل جبران خواهد بود تا به سطح قابل قبولی برسیم.
نباید در استانداردسازی هوش مصنوعی دچار غفت شویم
عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا لازم نیست ابتدا بگذاریم هوش مصنوعی به بلوغ و رشد کافی برسد و بعد قانون‌گذاری کنیم، تصریح کرد: خیر،این اشتباهی بود  که برای اینترنت اشیاء رخ داد، چون منتظر ماندیم که این فناوری در کشور پیشرفت کند، بعد سراغ استاندارد سازی برویم که این کار اشتباه بود و نتایج مطلوبی نداشت؛ بنابراین توسعه این فناوری و قانون‌گذاری آن باید به موازات هم پیش برود تا بتوانیم شاهد رشد و توسعه آن باشیم.
وی در ادامه از مزیت‌های استانداردسازی به تقویت همکاری بین المللی و ایجاد مزیت رقابتی، کسب پایگاه‌های جهانی، ایجاد زمینه برای پذیرش مواضع ملی کشور‌ها  ایجاد اعتماد در مشتریان، همسویی با ارزش‌های ایرانی اسلامی، در نظر گرفتن نیازمندی‌ها و الزامات در سطح ملی، هماهنگی با آخرین پیشرفت‌های فنی و علمی و کشور، تشویق برای پذیرش ملی هوش مصنوعی ،افزایش اعتماد به سیستم‌های هوش مصنوعی و به کارگیری آنها در صنایع و زندگی اشاره کرد.
عزیزی در پایان گفت: با توجه به اهمیت حوزه هوش مصنوعی و تلاش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه، درخواستی مبنی بر پذیرش تدوین استانداردهای این حوزه توسط مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی به سازمان ملی استاندارد ارسال شد. امیدواریم بتوانیم ضمن تصویب پیش نویس استانداردهای ملی هوش مصنوعی در کمیته ملی سازمان ملی استاندارد، شاهد تدوین تمامی استانداردهای اولویت دار کشور در حوزه هوش مصنوعی باشیم. همچنین با ایجاد دبیرخانه کمیته فرعى متناظر( INSO/ISO/IEC JTC۱/SC۴۲) با عنوان «هوش مصنوعى» در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری شاهد مشارکت و همکاری بین المللی متخصصان کشورمان در تدوین استانداردهای بین‌المللی خواهیم بود.
کد خبر ۱۱۲۰۳۰۴۳۱.۵۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: