ChatGPT در پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت‌ها از انسان بهتر است

ChatGPT در پیش‌بینی عملکرد مالی شرکت‌ها از انسان بهتر است
فهرست مطالب
هوش مصنوعی GPT-4 موفق شد در پیش‌بینی رشد آتی سود شرکت‌ها عملکردی بهتر از انسان داشته باشد.
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی از دانشگاه شیکاگو، مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT-4 می‌توانند در پیش‌بینی رشد آتی سود شرکت‌ها، از تحلیلگران انسانی عملکرد بهتری داشته باشند. مدل هوش مصنوعی GPT-4 تنها با تکیه بر صورت‌های مالی و بدون هیچ اطلاعات اضافی دیگر، به چنین دستاوردی رسید.
تحلیلگران مالی معمولاً برای بررسی سلامت مالی شرکت‌ها و پیش‌بینی سود آتی، بر دانش و تجربه‌ی خود تکیه می‌کنند؛ اما طبق یافته‌ها، مدل‌های هوش مصنوعی ممکن است قادر باشند این کار را حتی بهتر از انسان انجام دهند.
در مطالعه‌ی انجام‌شده، داده‌های مالی ناشناس شامل ترازنامه و صورت‌های سود و زیان در اختیار مدل GPT-4 قرار گرفتند و از آن خواسته شد تا رشد آتی سود را پیش‌بینی کند. با وجودِ نداشتن هیچ زمینه‌ای، GPT-4 موفق به دست‌یابی به دقت ۶۰ درصدی شد که بالاتر از محدوده‌ی عملکردی معمول تحلیلگران انسانی (۵۳ تا ۵۷ درصد) است.
به گفته ی زومیت ، یکی از عوامل موفقیت GPT-4، استفاده از راهنماهای «زنجیره‌ی تفکر» است. این راهنماها، مدل هوش مصنوعی را در فرایند تحلیل هدایت می‌کنند و به آن در شناسایی روندها، محاسبه‌ی نسبت‌های مالی و تلفیق اطلاعات برای رسیدن به یک پیش‌بینی کمک می‌رسانند.
پژوهشگران بر این باورند که مدل‌های زبانی بزرگ به‌دلیل برخورداری از پایه‌ی دانش عظیم و توانایی در تشخیص الگوها، نسبت به انسان‌ها مزیت قابل توجهی دارند.
کد خبر ۲۱۳۰۳۰۳۰۸.۵۶۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: