یکی از مشکلات فعلی دنیای پادکستها و حتی کتابهای صوتی پیداکردن و کشف گزینههای جدید توسط کاربران است. برای کمک به رفع این مشکل، اسپاتیفای اعلام کرد که از ابزارهای هوش مصنوعی Google Cloud برای بهبود قابلیت کشف محتوا و پیشنهادهای شخصیسازیشده سرویس ارائه پادکست خود استفاده میکند.
اسپاتیفای توضیح میدهد که با این اقدام، از مدلهای زبانی بزرگ (LLM) گوگل کلود برای تجزیهوتحلیل تقریباً ۵ میلیون پادکست و ۳۵۰ هزار کتاب صوتی خود با هدف تلاش برای «افزایش» متادیتاها استفاده خواهد کرد. متادیتای یک پادکست یا کتاب صوتی شامل اطلاعاتی از جمله عنوان، نام میزبان یا نویسنده، یادداشتهای نمایشی و سایر جزئیات مربوط به آن میشود که تمام آنها در نتایج جستجوی برنامههای پادکست مانند Apple Podcasts یا Spotify قابل مشاهده هستند.
شناسایی محتوای «مضر» ظاهراً یکی دیگر از اهداف آزمایش هوش مصنوعی گوگل کلود توسط اسپاتیفای بوده است، هرچند جزئیاتی از آن اعلام نشده است. اسپاتیفای در قوانین خود برای سازندگان پادکست و خوانندهها چندین نوع محتوای «حساس» و «خطرناک» را ممنوع کرده است و در حال حاضر برای اجرای این قوانین از ترکیب فناوریهای خودکار و بازبینیهای انسانی کمک میگیرد.
بنا به گفته ی دیجیاتو ، بهبود پادکستها و کتابهای صوتی پیشنهادی اسپاتیفای دیگر جنبه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی گوگل کلود محسوب میشود. LLM گوگل به «درک بهتر الگوهای مربوط به محتوای گفتاری مورد علاقه کاربران» کمک خواهد کرد که این امر در نهایت منجر به ارائه پیشنهادهای مناسبتر میشود.
اسپاتیفای که در سهماهه سوم ۲۰۲۳ به اولین سود خود در بیش از یک سال اخیر دست یافت، در چند وقت گذشته توجه زیادی به پادکستها داشته است. این شرکت ماه گذشته اعلام کرد که مشترکین سرویس پریمیوم آن به ۱۵۰ هزار کتاب صوتی دسترسی پیدا خواهند کرد. همچنین قابلیت نمایش خودکار متن پادکستها نیز اخیراً توسط آن در حال آزمایش بوده است.