یک شرکت سوئدی، روش جدیدی را برای اطلاع از تلفات پرندگان در مزارع بادی فراساحلی ابداع کرده است.
در فصول پاییز و زمستان، سالانه میلیونها پرنده از دریای شمال مهاجرت میکنند اما پس از مرگ به دریا میافتند و برآورد آمار تلفات آنها امکانپذیر نیست.
در روش جدید، از دوربینهای مادونقرمز استفاده شده است که در گوشه توربینها نصب میشوند و طی تمام ساعات روز کار میکنند. دوربینهای مذکور، از هوشمصنوعی و نرمافزارهای ویژه برای تشخیص اجسام در حال سقوط استفاده میکنند و بهطورخاص برای تشخیص پرندگان برنامهریزی شدهاند.
لازم به ذکر است که این دوربینها، پرندگان کوچک را تا فاصله ۱۲۰ متری و پرندگان بزرگ را تا فاصله ۳۰۰ متری مشاهده میکنند، ضمن اینکه فعالیت آنها در هوای تاریک یا هنگام مه متوقف نمیشود.
این روش قبلا در مزارع بادی مستقر در خشکی مورد استفاده قرار گرفته بود، اما نخستین بار است که برای توربینهای بادی فراساحلی استفاده میشود.
به گفته ی برنا این روش میتواند شرایط برخورد پرندگان با توربینها را مشخص و به کاهش مرگومیر آنها کمک کند. یافتهها همچنین نشان داد که پرههای توربین بادی با رنگ مشکی، نقش مهمی در کاهش تلفات پرندگان دارد.
در فصول پاییز و زمستان، سالانه میلیونها پرنده از دریای شمال مهاجرت میکنند اما پس از مرگ به دریا میافتند و برآورد آمار تلفات آنها امکانپذیر نیست.
در روش جدید، از دوربینهای مادونقرمز استفاده شده است که در گوشه توربینها نصب میشوند و طی تمام ساعات روز کار میکنند. دوربینهای مذکور، از هوشمصنوعی و نرمافزارهای ویژه برای تشخیص اجسام در حال سقوط استفاده میکنند و بهطورخاص برای تشخیص پرندگان برنامهریزی شدهاند.
لازم به ذکر است که این دوربینها، پرندگان کوچک را تا فاصله ۱۲۰ متری و پرندگان بزرگ را تا فاصله ۳۰۰ متری مشاهده میکنند، ضمن اینکه فعالیت آنها در هوای تاریک یا هنگام مه متوقف نمیشود.
این روش قبلا در مزارع بادی مستقر در خشکی مورد استفاده قرار گرفته بود، اما نخستین بار است که برای توربینهای بادی فراساحلی استفاده میشود.
به گفته ی برنا این روش میتواند شرایط برخورد پرندگان با توربینها را مشخص و به کاهش مرگومیر آنها کمک کند. یافتهها همچنین نشان داد که پرههای توربین بادی با رنگ مشکی، نقش مهمی در کاهش تلفات پرندگان دارد.
کد خبر ۲۱۵۰۳۰۲۰۸.۴۷۶