تشخیص سن بیولوژیکی با کمک هوش مصنوعی

تشخیص سن بیولوژیکی با کمک هوش مصنوعی
فهرست مطالب

پژوهش جدیدی که در مجله The Lancet Healthy Longevity منتشر شده است، نشان می‌دهد که یک مدل هوش مصنوعی جدید  می‌تواند سن افراد را از طریق اشعه ایکس قفسه سینه تخمین بزند.
محققان دانشگاه متروپولیتن اوزاکا ژاپن دریافتند که  این مدل همچنین می‌تواند علائم بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا و بیماری انسدادی ریه را از تفاوت بین سن تخمینی و تقویمی نشان دهد.
محققان در مطالعه خود گفتند که این یافته ها جهشی را در تصویربرداری پزشکی نشان داد و راه را برای تشخیص و مداخله زودهنگام بیماری هموار کرد.
با افزایش سن جمعیت جهان، تحقیقات مربوط به پیری و طول عمر اهمیت بیشتری پیدا می کند.
آنها گفتند که افزایش سن، یک تغییر پیچیده مرتبط با چندین بیماری، اثرات متفاوتی در بین افراد دارد.
یاسوهیتو میتسویاما، سرپرست تیم تحقیق، گفت: “سن تقویمی یکی از مهم ترین عوامل در پزشکی است. نتایج ما نشان می دهد که سن ظاهری مبتنی بر رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است به طور دقیق شرایط سلامتی را فراتر از سن تقویمی منعکس کند.”
برای تخمین سن، مدل هوش مصنوعی با استفاده از حدود ۶۷۱۰۰ رادیوگرافی قفسه سینه از ۳۶۰۵۱ فرد سالم که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ تحت معاینات سلامت قرار گرفتند، آموزش داده شد.
این مدل همبستگی قوی بین سن تخمین زده شده توسط هوش مصنوعی و سن تقویمی افراد نشان را داد.
سپس برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین سن تخمین زده شده توسط هوش مصنوعی و هر بیماری در ۳۴۱۹۷ رادیوگرافی قفسه سینه دیگر که از تعداد زیادی از بیماران مبتلا به بیماری های شناخته شده جمع آوری شده بود، آموزش داده شد.
در مجموع، این مدل روی تقریباً ۱۰۱۳۰۰ اشعه ایکس قفسه سینه که از ۷۰۲۴۸ شرکت‌کننده در پنج مؤسسه در ژاپن به دست آمده بود، آموزش دید.
به گفته محققان، این بدان معناست که هرچه سنی که هوش مصنوعی تخمین زده است بیشتر باشد ، احتمال ابتلا این افراد به بیماری‌های فوق‌الذکر نیز بیشتر می‌شود.
به گفته آنها، اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به عنوان نشانگر زیستی پیری و طول عمر مفید باشد، زیرا می تواند نه تنها شکل ویژگی های بدن، بلکه جزئیات اندام های داخلی و استخوان ها را نیز نشان دهد.
میتسویاما گفت: “هدف ما توسعه بیشتر این تحقیقات و استفاده از آن برای تخمین شدت بیماری های مزمن، پیش بینی امید به زندگی و برآورد عوارض احتمالی جراحی است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: