کشتن سوسک‌ها با دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی

کشتن سوسک‌ها با دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی
فهرست مطالب
محققان اسکاتلند دستگاهی مبتنی بر هوش مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند سوسک ها را از بین ببرد.
دانشمندان دانشگاه هریوت وات سیستمی را توسعه داده اند که از لیزر و فناوری هوش مصنوعی برای تشخیص سوسک ها استفاده می کند.
سوسک ها آفتی فراگیر و بسیار مقاوم هستند که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلستان یافت می شود. شهرت آنها برای بقا در سخت ترین شرایط به حدی است که این افسانه ایجاد کرده است که آنها حتی می توانند از یک بمب هسته ای جان سالم به در ببرند.
ایلدار رحماتولین سال گذشته سیستم هوش مصنوعی خود را روی سوسک‌ها آزمایش کرد. طراحی او با استفاده از تجهیزات مقرون به صرفه ساخته شده است و سوسک ها را با دقت بالا از ۱.۲ متر تشخیص می دهد.
این سیستم بر بینایی ماشین متکی است که اساساً به رایانه توانایی دیدن را می دهد. دو دوربین سیگنال‌هایی را به کامپیوتر ارسال می‌کنند که موقعیت سوسک را مشخص می‌کند.
رحمتولین می‌گوید”من استفاده از Jetson Nano را که یک کامپیوتر کوچک مبتنی بر الگوریتم هاست شروع کرده ام. این دستگاه به من این امکان را می‌دهد تا از تکنیک‌های یادگیری عمیق با دقت بالاتر برای تشخیص اشیا استفاده کنم. رایانه مذکور از دو دوربین برای تعیین موقعیت سوسک و ارسال اطلاعات به دستگاه دیگر استفاده می‌کند. پیش از این فرآیند، دستگاه دیگر جریان الکتریکی مورد نیاز برای حرکت لیزر و شلیک به سوسک را اندازه گیری می‌کند.”
رحمتولین و همکارانش یک سری آزمایشات را انجام دادند. هنگامی که آنها از لیزر با توان کم استفاده می کردند، می توانستند رفتار سوسک ها را تغییر دهند: انتشار گرمای مداوم از لیزر باعث تغییر موقعیت یا جهت سوسک ها می شود. این بدان معنی است که آنها را می توان از مخفیگاه های تاریک منصرف کرد.
افزایش حرارت در لیزر به این معنی بود که آنها می توانند سوسک ها را از عمق ۱.۲ متری خنثی یا بکشند.
این سیستم لیزری یک روش کنترل آفات انتخابی و سازگار با محیط زیست است.
رحمتولین گفت: “این بسیار امیدوارکننده است. این یک سیستم قابل تنظیم است، بنابراین می‌توان از آن برای محافظت در برابر پشه‌ها، برای دور نگه داشتن هورنت‌های شکارچی از زنبورها یا انگل‌ها از محصولات با ارزش یا فروشگاه‌ها استفاده کرد.”
رحماتولین روش‌ها، داده‌ها و تجهیزاتی را که تیم استفاده می‌کرد به صورت آنلاین منتشر کرده است. با این حال، اطلاعات منبع باز با یک هشدار همراه است: “این سیستم برای استفاده خانگی مناسب نیست. لیزر مورد استفاده باعث کوری یا آسیب جدی به چشم می شود.”
کد خبر ۲۲۰۰۱۰۷۱۱.۲۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: