پیش بینی وضعیت آب و هوا به کمک هوش مصنوعی

پیش بینی وضعیت آب و هوا به کمک هوش مصنوعی
فهرست مطالب
دانشمندان برای اولین بارتوانستند ضخامت یخ دریای قطب شمال را در تمام طول سال اندازه گیری کنند و در نتیجه پیش بینی وضعیت آب و هوا را بهبود ببخشند.
با استفاده از ماهواره‌ها، اکنون می‌توان ضخامت یخ را در قطب شمال حتی در تابستان اندازه‌گیری کرد. این امر برای کشتیرانی در قطب شمال و پیش بینی های آب و هوا در آینده اهمیت زیادی دارد. این راه حل توسط یک تیم بین المللی به رهبری محققان UiT دانشگاه قطب شمال نروژ و دانشگاه بریستول توسعه یافته است.
جک لندی، رهبر تیم، می‌گوید: “یخ‌های قطب شمال سریع‌تر از همیشه در حال ذوب شدن هستند. ما به دانش درباره ضخامت یخ‌های دریا نیاز داریم، هم برای کاهش خطرات ایمنی برای مشاغل و کشتی‌رانی در قطب شمال، و هم برای پیش‌بینی آب و هوای آینده.”
تیم تحقیقاتی اولین مجموعه داده ای را ایجاد کرده است که ضخامت یخ دریا را در سراسر قطب شمال و در طول یک سال کامل نشان می دهد.
از دهه ۱۹۸۰ از ماهواره ها برای اندازه گیری ضخامت یخ در قطب شمال استفاده شده است. اما این تکنیک فقط در زمستان، از اکتبر تا مارس، زمانی که یخ و برف سرد و خشک است، کار می کند.
برای حل این مشکل، محققان از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده و داده های قبلی از ماهواره ها را بررسی کرده اند. حالا آنها می دانند که ماهواره ها چه زمانی یخ را ثبت می کنند و چه زمانی اقیانوس را ثبت می کنند.
علاوه بر این، تیم یک مدل کامپیوتری جدید از سنسور ماهواره ای ساخته است تا از اندازه گیری ارتفاع و ضخامت صحیح آن اطمینان حاصل کند.
کشتیرانی در قطب شمال در سال های اخیر به دلیل ذوب شدن یخ ها به سرعت افزایش یافته است. برای سفر ایمن، قایق ها از قبل به اطلاعاتی در مورد محل وجود یخ و میزان ضخامت آن نیاز دارند.
مؤسسه هواشناسی نروژ پیش‌بینی یخ دریا را برای قطب شمال ارائه می‌کند، اما اطلاعات ضخامت یخ مطمئن برای ماه‌های تابستان را ندارد.
لندی می‌گوید: “با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای جدید، ما در نهایت می‌توانیم پیش‌بینی یخ‌های دریا را براساس ضخامت یخ نه تنها برای زمستان، بلکه برای تابستان نیز انجام دهیم. این امر خطرات ایمنی برای کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری را کاهش می‌دهد.”
او گفت: «وقتی از داده‌های جدید ضخامت یخ در مدل‌های آب و هوایی پیشرفته استفاده می‌کنیم، هم پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت ما برای آب‌وهوا در عرض‌های جغرافیایی میانی و هم پیش‌بینی‌های بلندمدت را که نشان می‌دهند در آینده چه آب و هوایی خواهیم داشت، بهبود می‌بخشد».
کد خبر ۲۰۴۰۱۰۶۲۸.۰۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: