یکی از مهمترین تغییراتی که در سده اخیر در همه بخشهای سیاسی، حقوقی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و در سطوح مختلف فردی، سازمانی و اجتماعی در جوامع مختلف شایع شده، توسعه هوش مصنوعی است. کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده امریکا، چین، آلمان و سنگاپور سرمایهگذاری ویژهای بهمنظور نهادینهسازی و توسعه هوش مصنوعی انجام دادهاند و در سیاستگذاریها، راهبرد نگاریها و عملیات مختلف مدیریتی، اقتصادی و اجتماعی به تدوین اسناد بالادستی و تشکیل و تأسیس سازمانها و نهادها و مؤسسات مختلف اهتمام ویژهای مصروف داشتهاند. در جمهوری اسلامی ایران نیز علیرغم تلاشهای انجام شده، خلأهای جدی در توسعه هوش مصنوعی وجود دارد که یکی از مهمترین آنها، عدم تدوین برنامه کلان، جامع و راهبردی بهمنظور توسعه هوش مصنوعی میباشد.
باتوجهبه پیشبینی رشد روزافزون بهکارگیری هوش مصنوعی در حوزههای مختلف اعم از بهداشت و سلامت، کشاورزی، اقتصاد، حملونقل، انرژی و… نیاز به هوش مصنوعی بیشازپیش احساس میشود. چرا که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند، همهمنظوره و انعطافپذیر است که میتواند باعث پیشرفت بسیاری از صنایع و کسبوکارها شود. در همین راستا و بهمنظور افزایش گستره استفاده از خدمات این حوزه، هوش مصنوعی هم در بخش فنی و هم در بخش غیرفنی (اخلاقی، قوانین و…) دائماً در حال تغییر بوده تا بتواند کارایی و ظرفیت خود را در کنار ویژگی پوششدهی جامع و مناسب افزایش دهد.
لذا در این سند به تدوین چشمانداز، اهداف کلان و همچنین تعیین روش دستیابی و اقدامات، فعالیتها و پروژههای موردنیاز جهت توسعه فناوریهای هوش مصنوعی اقدام شده است. متدولوژی مورداستفاده در پروژه تلفیقی از متدولوژی “تدوین برنامه راهبردی هوش مصنوعی مجمع جهانی اقتصاد” و متدولوژی “تدوین اسناد ملی فناوریهای راهبردی” میباشد.