سامانه تابان

اهداف سامانه تابان

سامانه‌ی تابان در راستای کمک به سنجش شاخص‌های اهداف عملیاتی خدمات کاربردی و محتوایی مندرج در سند معماری شبکه‌ی ملی اطلاعات (مصوبه ۶۶ شورای عالی فضای مجازی) به سفارش مجری شبکه ملی اطلاعات توسط مرکز توسعه و نوآوری هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  طراحی و در حال پیاده‌سازی می‌باشد.
این سامانه مبتنی بر داده‌های مرتبط با برنامه‌های کاربردی بازارگاه‌های پرکاربرد مورد مراجعه کاربران ایرانی، تحلیل‌هایی  را  در زمینه روند استفاده و استقبال کاربران از انواع برنامه‌های کاربردی در دسته‌بندی ‌های متنوع ارائه می‌نماید. پایش و تحلیل مداوم می‌تواند در ارائه راهکار مناسب جهت رفع موانع و سیاست‌گذاری‌های حمایتی به متولیان نقش موثری داشته‌باشد.
در حال حاضر در بخشی از این سامانه با ارائه‌ی تحلیل‌های مربوط به بازی‌های مورد استفاده‌ی کاربران ایرانی راه‌اندازی شده است که این بخش می‌تواند سنجش شاخص‌های اقتصاد دیجیتال و سهم بازی‌های رایانه‌ای داخلی را تسهیل نماید.

داده‌های موجود در سامانه :در حال حاضر داده‌های مربوط به ۱.۱۶۶.۸۵۰ برنامه‌کاربردی در این سامانه پایش و تحلیل می‌شود.

شاخص‌های تحلیلی

در حال حاضر در سامانه تابان به منظور تحلیل انواع برنامه‌ها و بازی‌ها ، شاخص های اصلی زیر تعریف شده است:ایرانی/ غیر ایرانی بودن
رایگان/ درآمدزا بودن
تعداد نصب انواع برنامه‌ها
امتیازات کاربران به انواع برنامه‌ها
میزان استقبال کاربران
میزان رضایت کاربران

پایش و اندازه‌گیری این شاخص‌ها می‌تواند سهم به سزایی در کمک به اقدامات زیر داشته باشد:سنجش رشد محتوای ایرانی
حمایت از تولیدکنندگان انواع برنامه‌های کاربردی شامل بازی‌ها و ..

سنجش اهداف اقتصادی

نمایش همکاری موثر نهادهای متولی در امور حمایتی، تولیدی توسعه‌ای ( به عنوان مثال در دسته بازی‌ها همکاری وزارت ارشاد و بنیاد ملی بازی ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات)
این شاخص‌ها برای همه‌ی برنامه‌های کاربردی در دسته بازی‌های موجود در پایگاه داده‌ی سامانه، استخراج، پیاده سازی و مصورسازی شده است.

امکانات سامانه

* امکان تعیین برترین بازی‌ها و برنامه‌های ایرانی و غیرایرانی در بازه‌های زمانی مختلف
* درصد بازی‌های رایگان و غیر رایگان
* درصد بازی‌های ایرانی
* دسته‌های جذاب بازی‌ها و برنامه‌ها ( به عنوان مثال از دسته‌های بازی می‌توان معمایی‌، اکشن و … را نام برد.)
* تعداد کل برنامه ها و بازی های هر دسته در هر بازه ی زمانی
* بررسی زمان های رشد و افت میزان استقبال مردم از دسته‌های مختلف بازی‌ها
* بررسی زمان‌های رشد و افت میزان رضایت و میزان استقبال مردم از هر برنامه یا بازی