کاهش ۷۵ درصدی انجام آنژیوگرافی‌های غیرضروری با هوش مصنوعی

کاهش ۷۵ درصدی انجام آنژیوگرافی‌های غیرضروری با هوش مصنوعی
فهرست مطالب
رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق از ارائه پلتفرمی برای جلوگیری از انجام آنژیوگرافی‌های غیر ضروری عروق کرونر خبر داد و گفت: این پلتفرم از انجام ۷۵ درصد از آنژیوگرافی‌های غیر ضروری جلوگیری کرده است.
وی از بروز شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان سونامی نام برد و خاطر نشان کرد: هوش مصنوعی آخرین حوزه‌ای که ورود کرده، پزشکی است؛ چون موضوعات اخلاقی مطرح است که با مراقبت‌های جدی این فناوری به حیطه سلامت وارد می‌شود، ولی به اعتقاد متخصصان هوش مصنوعی رشته تخصصی که به سمت کاربرد هوش مصنوعی رفته، حوزه درمان قلب و عروق است که دلیل آن دارا بودن ابزارهایی برای تشخیص بیماری‌های قلبی است.
به گزارش ایسنا ، مسعود کبیر، یکی از توانمندی‌های هوش مصنوعی را افزایش توانمندی ابزارهای ساده و در دسترس دانست و یادآور شد: به عنوان نمونه کمتر مطب و یا درمانگاهی را سراغ دارید که در آن دستگاه نوار قلب وجود نداشته باشد، چون هوش مصنوعی این توانمندی را دارد که با استفاده از نوار قلب، بسیاری از اختلالات موجود در قلب و عروق را که حتی پزشکان قادر به تشخیص آن نیستند، تشخیص دهد.
وی شناسایی نارسایی پمپاژ قلب و پیش‌بینی آریتمی قلب، مشکلات دریچه قلب و مرگ ناگهانی را از دیگر توانمندی‌های دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی دانست و اضافه کرد: ما هر روز با روش‌های پیچیده‌تر ارزیابی خطر بیماری قلبی و عروقی مواجه می‌شویم. شاید در زمانی با پرسیدن چند سؤال، پزشکان ارزیابی می‌کردند که آیا فرد در خطر بالای ابتلا به بیماری‌ها و انسداد قلبی و عروقی قرار دارد یا خیر، ولی امروزه الگوریتم‌هایی دیگری مطرح شده که کار تشخیص را برای پزشکان دشوار کرده و یکی از کاربردهای هوش مصنوعی همین است و در حوزه‌های ارزیابی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند به پزشکان کمک کند که بدون انجام کار محاسباتی، فرایند تشخیص را انجام دهند.
رئیس پژوهشکده بیماری‌های قلبی و عروقی، ادامه داد: به عنوان نمونه فردی برای سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کند، ولی هوش مصنوعی بر اساس اطلاعاتی که در اختیارش قرار می‌گیرد، می‌تواند یکسری محاسباتی انجام دهد و بر اساس پردازش داده‌ها به فرد هشدار دهد که فرد در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارد یا خیر.
مسعود کبیر، ارتقای کیفیت خدمات سلامت و ارتقای عدالت در توزیع سلامت را از رهاوردهای هوش مصنوعی عنوان کرد و گفت: تصور می‌شود رتبه خدمات سلامت در سطح خدمات ارائه شده است، ولی به همان میزان و یا حتی بیشتر، میزان توزیع خدمات سلامت در کل کشور، در رتبه‌بندی اهمیت دارد، به این معنا که فردی که در شهر دورافتاده قرار دارد، به همان میزان از خدمات سلامت باید برخوردار شود که فردی در تهران به آن دسترسی دارد.
وی، ایجاد عدالت خدمات سلامت را در گرو بهره‌برداری از هوش مصنوعی عنوان کرد و افزود: هوش مصنوعی می‌تواند توانمندی‌های تخصصی یک فوق متخصص را به طور یکسان برای بیماران ساکن در مناطق دورافتاده و مناطق برخوردار ارائه دهد.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در حوزه سلامت، از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده کنیم، موضوعی مهمتر از کاهش مرگ و میر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نداریم و با توجه به نقش کلیدی که پژوهشکده بیماری‌های قلب و عروق در پیشگیری این بیماری دارد و تنها پژوهشکده‌ای است که مرکز درمان و پیشگیری را دارد، در برگزاری رویداد ملی هوش مصنوعی و سلامت مشارکت داریم و امیدواریم این فرصت، فضایی را برای گفتمان مشترک میان متخصصان هوش مصنوعی و فنی با متخصصان حوزه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کند و خروجی‌های آن پلتفرم‌هایی باشد که در مقیاس‌های ملی موجب کاهش مرگ و میر و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی شود.
کد خبر ۱۰۱۰۲۰۸۰۹.۴۲۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: