تحول هوش مصنوعی در تولید دارو: تسریع کشف و توسعه درمان‌ها

تحول هوش مصنوعی در تولید دارو: تسریع کشف و توسعه درمان‌ها
فهرست مطالب

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در امور فعالیت‌های دانش‌بنیان سلامت‌محور گفت: «هوش مصنوعی به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا سرعت و دقت کشف دارو‌های جدید را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهند.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری آنا، جعفر نیکزاد، گفت: بهره‌گیری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، AI قادر است الگوهای پیچیده‌ای را در داده‌های بیولوژیکی و شیمیایی شناسایی کند که برای انسان‌ها ممکن است دشوار باشد. این توانایی، شناسایی مولکول‌های بالقوه دارویی و بهینه‌سازی ساختار آنها را ممکن می‌سازد.

نیکزاد گفت: به کاربرد‌های مهم هوش مصنوعی در شبیه‌سازی و مدل‌سازی ساختار‌های مولکولی نیز اشاره کرد و افزود: با استفاده از مدل‌های AI، محققان می‌توانند پیش‌بینی کنند که چگونه ترکیبات مختلف با یکدیگر تعامل می‌کنند و تأثیرات بالقوه آنها بر روی بیماری‌ها چیست. این امر باعث کاهش زمان و هزینه‌های آزمایش‌های آزمایشگاهی و تسریع روند توسعه دارو‌های جدید می‌شود.

وی همچنین بر کاربرد‌های هوش مصنوعی در مراحل پیش‌بالینی و بالینی تأکید کرد و گفت: «AI با تجزیه و تحلیل داده‌های بالینی می‌تواند پیش‌بینی کند که کدام بیماران بهترین پاسخ را به درمان‌های خاص خواهند داشت. این امر به شخصی‌سازی درمان‌ها و بهبود نتایج بالینی کمک می‌کند و همچنین با شناسایی عوارض جانبی بالقوه داروها، می‌توان به توسعه دارو‌های ایمن‌تر دست یافت.

نیکزاد گفت: هوش مصنوعی علاوه بر بهبود فرآیند تحقیق و توسعه دارو، می‌تواند زنجیره تأمین و تولید دارو‌ها را نیز بهینه‌سازی کند. با استفاده از الگوریتم‌های پیش‌بینی، شرکت‌ها می‌توانند تقاضای بازار را بهتر پیش‌بینی کرده و فرآیند‌های تولید را کارآمدتر کنند. به این ترتیب، هوش مصنوعی نه تنها سرعت و کارایی را افزایش می‌دهد بلکه به بهبود کیفیت و ایمنی دارو‌ها نیز کمک می‌کند.

کد خبر ۱۰۱۰۳۰۷۰۹.۵۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *