تشخیص خرابی تجهیزات صنعتی با فناوری هوش مصنوعی

تشخیص خرابی تجهیزات صنعتی با فناوری هوش مصنوعی
فهرست مطالب

فناوران ایرانی محصولی تولید کرده‌اند که قابلیت تشخیص به‌موقع خرابی تجهیزات صنعتی را با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا دارد.

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس؛ تجهیزات صنعتی وقتی نیاز به تعمیر داشته باشند، معمولا این خرابی در مراحل اولیه به‌سختی قابل‌تشخیص است و همین امر گاهی باعث خسارت‌های سنگینی در صنعت می‌شود. فناوران در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت محصولی شده‌اند که با نصب راحت می‌تواند به‌موقع، این خرابی را با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تشخیص دهد. ساخت حسگر هوشمند ارتعاشی که یک فناوری بومی‌شده است، باعث تشخیص به‌موقع میزان خرابی در انواع تجهیزات صنعتی شده و از واردشدن خسارات سنگین تعمیرات، پیشگیری می‌کند. این محصول بر پایه ارتباطات اینترنت اشیا (IOT) طراحی شده است و هدف اصلی آن پایش وضعیت تجهیزات دوار است. از حسگر هوشمند ارتعاشی در صنایع مختلفی مانند معدن، فولاد، سیمان و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

فرشاد برازنده مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در توضیح محصول می‌گوید: «یک‌سری عیب‌ها هستند که نیاز به آنالیز و تفسیر داده‌ها دارد. ما در آن قسمت از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. ما در حقیقت یک آموزش اولیه به سیستم هوش مصنوعی آن می‌دهیم که معادل یک شخص تازه‌کار در صنعت باشد که هرچقدر در صنعت‌ کار می‌کند داده‌های بیشتری جمع‌آوری می‌کند و مهارت آن در تشخیص بالا می‌رود.» از مزیت‌های حسگر هوشمند ارتعاشی نصب سریع و آسان است به‌طوری که سنسور طوری طراحی شده که به دستگاه صنعتی بدون سیم‌کشی و به‌راحتی قابل‌نصب است و دیتای آن روی تلفن همراه و وب‌سایت در اختیار فرد قرار می‌گیرد.هزینه این محصول حدودا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه خارجی است. عمده شرکت‌های تولیدکننده این محصول فناورانه در آمریکا هستند و نمونه‌ای در داخل کشور ندارد.

کد خبر ۱۱۰۰۳۰۷۰۴.۷۰۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *