برطرف شدن ایرادات سند ملی هوش مصنوعی در گرو اجرایی شدن آن است

برطرف شدن ایرادات سند ملی هوش مصنوعی در گرو اجرایی شدن آن است
فهرست مطالب

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سندملی هوش مصنوعی با تمامی محاسن و معایبی که دارد باید وارد فاز اجرایی شود تا ایرادات آن در حین اجرا برطرف شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد هادی بکایی رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار آنا پیرامون سند ملی هوش مصنوعی گفت: من این سند و نقطه نظرات کارشناسان مختلف پیرامون آن را مطالعه کردم اما به نظر من با همه ایرادات و مشکلاتی که سند وجود دارد قابلیت اجرایی شدن را دارد زیرا اگر بخواهیم روی این ایرادات و اشتباهات پافشاری کنیم نمی‌توانیم به نتایج مطلوبی برسیم چرا که این فناوری روز به روز به جلو حرکت می‌کند بنابراین ما نباید وقت خود صرف ویرایش سند کنیم تا مجدد بازه زمان بیشتری را از دست دهیم.

وی گفت: اما موضوعی که مطرح است، این سند ارائه شده اجرایی نیست و سند سیاست‌ها و اهداف کلان را بیان کرده و بالای ۸۰ درصد آن درست است و اشتباهی در هدف گذاری‌ها و سیاست گذاری‌ها نیست؛ بلکه در بخش شاخص‌ها و اولویت نیاز به بازنگری جدی دارد. اما اینکه چطور به اهداف و سیاست‌های کلان برسیم اهمیت دارد که آن هم در سند اجرایی باید عنوان شود که آن هم در حال تدوین است. سند اجرایی بسیار مهم است و باید بسیار دقیق نوشته شود تا در اجرا به اهداف کلان دست پیدا کنیم.

بکایی در ادامه افزود: گفتنی است این سند در کنار ایرادات حسن‌هایی هم دارد مثلا هدف گذاری‌های درستی انجام داده بنابراین معتقدم که نباید از ابتدا نوشته شود بلکه باید به روزرسانی شود که این موضوع در سند هم قید شده است. بنابراین باید وارد فاز اجرایی شود تا ایرادات آن در حین اجرا برطرف شود.

وی افزود: به نظر من مشکلات سند را نباید خیلی بزرگ شود بلکه باید کمک کنیم سند اجرایی درست تدوین شود. چون هوش مصنوعی دایم در حال تغییره و قطعا ۶ ماه دیگر در نقطه‌ای دیگری هستیم نیستیم ؛ و باید یک بروزرسانی در سند سیاست‌ها و اهداف کلان هوش مصنوعی رخ دهد.از آنجا که سند اجرایی هوش مصنوعی را وزارت ارتباطات تدوین می‌کند پژوهشگاه در حال کار روی این سند است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: پژوهشگاه ارتباطات سال ۱۴۰۰ سند اجرایی توسعه هوش مصنوعی را به همراه نگاشت نهایی را تدوین کرد و سال ۱۴۰۲ به روز رسانی شد، الان در حال بروز رسانی مجدد سند هستیم و تا چند و قت آینده ارائه خواهد شد. اما چه زمانی تصویب و به مرحله اجرایی شدن برسد مشخص شود.

بکایی در پایان خاطر نشان کرد: من با موازی کاری موافق نیستم اما در این مورد بهتر است کنار اجرایی شدن سند ایرادات هم برطرف شود تا با انجام اقدامات به صورت موازی نسخه‌های بعدی سند هم تدوین شود.

کد خبر ۱۱۲۰۳۰۸۰۱.۵۷۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *