هوش مصنوعی و آینده آموزش عالی: راهنمایی برای سیاست‌گذاران

هوش مصنوعی و آینده آموزش عالی: راهنمایی برای سیاست‌گذاران
فهرست مطالب

نشست تخصصی «هوش مصنوعی و آینده آموزش عالی: راهنمایی برای سیاست‌گذاران» به مدیریت دکتر رضا منیعی، مدیر گروه آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی آموزش عالی مؤسسه و با حضور بیش از یکصد نفر از اساتید، پژوهشگران، مدیران آموزش عالی و علاقه‌مندان این حوزه بصورت حضوری و مجازی به میزبانی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی  برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه دکتر منیعی در ابتدای نشست با اشاره به نقش مؤثر مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در تقویت نظام سیاست‌گذاری، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی برای استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی در آموزش عالی تأکید کرد. وی اظهار داشت که این نشست، در ادامه مطالعات آینده‌پژوهی مؤسسه و با هدف طراحی چارچوب‌های عملیاتی برای سیاست‌گذاران و مدیران آموزشی کشور برگزار شده است تا بتوانند به‌صورت مؤثر و خلاقانه به مواجهه با چالش‌ها و بهره‌گیری از فرصت‌های هوش مصنوعی بپردازند.

همزیستی هوشمندانه با هوش مصنوعی مستلزم یادگیری مداوم، استفاده مسئولانه و رویکردی انتقادی و متأملانه است
منیعی در این نشست با تأکید بر ضرورت درک عمیق ماهیت هوش مصنوعی و بهره‌گیری خلاقانه از آن، بیان کرد: «هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین روندهای تأثیرگذار در آینده آموزش عالی است و با ارائه فرصت‌هایی نظیر شخصی‌سازی یادگیری، تقویت عدالت آموزشی، بهبود نتایج یادگیری و ارتقای بهره‌وری اساتید، می‌تواند نظام آموزش عالی را متحول کند. اما در عین حال، چالش‌هایی همچون شکاف دیجیتال، مسائل اخلاقی و حقوقی، و کمبود زیرساخت‌های مناسب نیز وجود دارد که باید با برنامه‌ریزی دقیق بر آن‌ها غلبه کرد.»
وی همچنین به تأثیرات انقلاب صنعتی چهارم و پنجم بر آموزش‌عالی اشاره کرده و افزود: جهان در حال حرکت به سمت تحولات عمیقی است که نیازمند تطبیق سریع و انعطاف‌پذیری در سیاست‌ها، ساختارها و شیوه‌های آموزشی است. باید زیرساخت‌های دیجیتال کشور تقویت و استانداردهای لازم برای استفاده از هوش مصنوعی فراهم شود تا بتوانیم این فناوری را در خدمت عدالت آموزشی و توسعه پایدار قرار دهیم.
مدیر گروه آینده‌پژوهی و نظریه‌پردازی آموزش عالی ادامه داد: در این نشست، علاوه بر بررسی فرصت‌های استفاده از هوش مصنوعی، به چالش‌هایی نظیر عدم شفافیت مدل‌های هوش مصنوعی، تهدیدات مربوط به امنیت و حریم خصوصی، و مشکلات مربوط به دانش فنی اساتید و دانشجویان نیز پرداخته شد. دکتر منیعی همچنین بر لزوم تقویت همکاری‌های بین‌المللی در حوزه آموزش‌عالی تأکید کرد و گفت: همکاری با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های معتبر جهان، نه تنها به تسریع پیشرفت ما در این حوزه کمک می‌کند، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز توسعه نوآوری و انتقال دانش باشد.
منیعی در پایان ضمن ارائه سناریوهای آینده آموزش عالی با ارائه پیشنهادهایی برای تدوین نقشه راه جامع در بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش عالی، خاطرنشان کرد که توسعه زیرساخت‌ها، فرهنگ‌سازی و آموزش مهارت‌های دیجیتال، و ایجاد چارچوب‌های حقوقی شفاف از جمله اقدامات ضروری برای استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزش عالی است. وی افزود: همزیستی هوشمندانه با هوش مصنوعی مستلزم یادگیری مداوم، استفاده مسئولانه و رویکردی انتقادی و متأملانه است.

هوش مصنوعی بدون داده معنا ندارد
علی اکبر صفوی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه هوش مصنوعی در کنار تعداد دیگری از فناوری هاست که بخش اعظم آن فناوری دیجیتال است و هوش مصنوعی بدون داده معنی ندارد تاکید کرد: «نیاز بازار» یعنی مسائل مرتبط به آموزش‌ها و مهارت‌های آینده اولین موضوع است که باید به آن پرداخته شود تا وزارت علوم تکلیف خود را برای سیاستگذاری بداند. دومین مسئله شامل ابزار‌ها و روش‌ها و اکوسیستم مدیریتی است تا با این نگاه دریابیم چه تحولاتی در سیاست‌ها باید رخ دهد.
رئیس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران هوش مصنوعی را یکی از  مولفه های کلیدی انقلاب پنجم صنعتی برشمرد و ادامه داد: اینکه آموزش های جدید چگونه باید در درس های ما بیاید جزو مهارتهایی است که باید آموخته شود. وی افزود: اگر در آموزش هوش مصنوعی بتواند تمام ریاضیات و معادلات را به راحتی در اختیار دانشجو قرار دهد؛ نیاز است تا اساتید بررسی کنند که فکر کردن مدلی را باید چگونه به انجام برسانند زیرا در آینده اصلا مدارک دانشگاهی اهمیت ندارد بلکه مهارت و توانمندی است که اهمیت پیدا می کند.
وی با طرح این پرسش که سیاست های وزارت علوم با تاکید بر اتفاقات عصر هوش مصنوعی چگونه باید باشد: بازنگری در تمام برنامه های درسی و تلفیق نقش هوش مصنوعی در تمامی برنامه های درسی و دوره ای، سرمایه گذاری در زیرساخت های فناورانه، توسعه مهارت های اساتید، پاسخ به نیازهای بازار کار، ایجاد چارچوب های اخلاقی و نظارتی، همکاری های علمی و بین المللی، پیش بینی و مدیریت پیامدهای اجتماعی و تقویت و یادگیری مداوم را از جمله مهمترین این سیاست ها دانست.

هنوز فرایندهای استانداردی برای هوش مصنوعی وجود ندارد
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مدل‌های بلوغ هوش مصنوعی عنوان کرد: اندازه‌گیری میزان استفاده سازمان‌ها از هوش مصنوعی را ارزیابی می‌کند و هنوز فرایندهای استانداردی برای هوش مصنوعی وجود ندارد.
محمدهادی بکائی رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوش مصنوعی بهترین نویسنده و ویراستار و برنامه نویس و تاریخ دان و محقق و مقاله نویس عصر امروز است.
وی با طرح این پرسش که کدام موضوع ارزش یاد گرفتن دارد وقتی می‌توان تمام اطلاعات را به صورت کامل از هوش مصنوعی دریافت کرد، دانشجو چرا باید به دانشگاه بیاید؟، افزود: این مسئله شاید در مدرسه کمرنگ‌تر باشد؛ چرا که دانش آموزان توانایی یادگیری مستقل ندارند، اما دانشجویان در دانشگاه دارند.
بکائی تصریح کرد: هوش مصنوعی چهره مشاغل را تغییر می‌دهد، وظیفه اصلی دانشگاه در حال حاضر تربیت نیروی ماهر برای رفع نیاز‌های کشور است زیرا در آستانه انقلاب صنعتی پنجم هستیم که با ظهور هوش منصوعی در حال شکل گیری است.
وی گفت: هدف چهار انقلاب صنعتی اول «خودکارسازی مشاغل یقه آبی» است، اما در انقلاب صنعتی پنجم «خودکار سازی مشاغل یقه سفید» را شاهد خواهیم بود، یعنی افرادی که مسئولیت مشاغل را بر عهده می‌گیرند.
رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: شایستگی‌های اصلی نیروی کار در عصر کنونی که دانشگاه باید برنامه ریزی کند، را مهارت‌های دیجیتال و فناوری و یادگیری مداوم دانست و گفت: استادان باید در تمام زمینه‌ها استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌ها را برای حل مسائل به دانشجویان آموزش دهند.
بکایی: دانشگاه و کلاس را محل یادگیری جمعی و نه فردی دانست و ادامه داد: چند درصد از استادان دانشگاه‌ها در عصر امروز انعطاف پذیر هستند تا با جسارت از فناوری‌های نوظهور استفاده کنند؟ هوش مصنوعی همانند فناوری‌های دیگر چاقوی دولبه است که دانشجو باید نحوه استفاده درست را یاد بگیرد.
وی درباره نقش حاکمیت در هوش مصنوعی گفت: نقش حاکمیت توسعه زیرساخت‌های این قضیه است که محدودیتی در این عرصه نداریم و تا حد خوبی قابل استفاده است.

هوش مصنوعی نباید جایگزین تفکر انسانی شود
دکتر احسان طوفانی نژاد عضو هیأت علمی گروه یادگیری الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این نشست گفت: هرچند هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان دستیار آموزشی مؤثری عمل کند، اما نباید جایگزین تفکر انسانی شود.
طوفانی نژاد همچنین زمینه و تخصص، فعالیت شفاف و دقیق، لحن پاسخ، ساختار خروجی و بازخورد و اصلاح را مراحل مهندسی پرسش در هوش مصنوعی عنوان کرد.
وی به نقش چندوجهی هوش مصنوعی  به عنوان راهنما، کاتالیزور و داربست برای یادگیری در آینده آموزش عالی پرداخت و ارتقای استفاده از هوش مصنوعی، از دانش به تفکر انتقادی داربست زنی شخصی، راهنمای کاوش و اکتشاف و ارزیابی و بازخورد در این موضوعات را با حاضرین به اشتراک گذاشت.
وی در پایان تاکید کرد: هوش مصنوعی در آموزش قرار نیست جایگزین انسان شود ولی انسان هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند جایگزین آنهایی خواهند شد که از هوش مصنوعی استفاده نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری خبر:
برچسب‌ها: